I och med dagens mtb-pass så har jag passerat 400 timmar motion i år, 400 timmar motion har jag ju även satt upp som mål inför nästa år. Skönt att veta att det inte är orimligt i alla fall 🙂

Fördelningen av motionen har sett ut så här (även föregående år inkluderade):

Min träning och om jag har tränat eller inte tränat har varierat kraftigt under årens lopp, det är egentligen nu under de två senaste åren som jag hållit koll på vad jag pysslat med – det vill säga loggat mina aktiviteter.

Visserligen har jag tränat förr också men jag har även haft långa uppehåll. Tror att det var slutet av 90-talet och början av 2000-talet så styrketränade jag relativt regelbundet, det fanns även inslag av innebandy och lite simning.

I början av 2005 tog jag upp träningen igen, denna gång med målsättningen att gå ner i vikt, vilket jag även gjorde. Om jag inte minns fel så var jag vid något tillfälle nere på några hekto nedanför 70 kg. Träningen bestod till stor del av promenader (gärna innan frukost), en del joggande och styrketräning. Fanns perioder då jag var på gymmet 4-5 ggr i veckan under den här tiden. Den här perioden mattades av någon gång under hösten 2006.

2007 bytte jag sedan jobb och de kommande åren innehöll bara några sporadiska pass med träning. 2007 spenderades men en hel del pendlande utomlands på tjänsteresor under veckorna, detta fortsatte även under någon månad i början av 2008. Helsingfors var resmålet som oftast. Första halvåret 2009 bestod också av pendlande i tjänsten, Oslo och Köpenhamn (4-5 dagar i veckan). En lärorik period att se hur det funkar i våra grannländer, dock förmodligen inte den mest hälsosamma perioden i mitt liv. Ångrar verkligen att jag inte hade motivationen uppe för att träna under denna perioden, ett par joggingskor hade man ju kunnat enkelt packa ner i väska. Hotellrum är ju inte så spännande.

I slutet av 2010 började jag logga träningen med hjälp av app på mobilen, inte för att det var så mycket träning egentligen. Promenader för att få frisk luft och kunna stänga av allt annat ett tag.

Promenaderna fortsatte sporadiskt i början av 2011. I mars så åkte jag på en släng av magsjuka och feber. Efter det så bestämde jag mig för att nu fick det vara nog, dags att komma i bättre form. Konditionen vid det här laget var helt kass kan jag erkänna. Löpning hade aldrig varit min grej och ville inte heller börja med gym, målet åter en gång var att gå ned en del i vikt men framför allt hitta något för att må bättre. Vet inte riktigt hur jag kom in på tankarna kring cykling, hade ju inte cyklat jätte mycket tidigare. Typ längsta passet dittills var väl 35km eller liknande med mtb på asfalt. Sagt och gjort när man frisk nog åkte jag till sportson och köpte en mtb, utan att ha läst på något egentligen, utan valde en lite spontant.

Första passet blev samma dag, lite blåsigt i slutet av mars, hela 10 km på asfalt som kändes oändligt tunga. Blev inte så många pass i början, men nånstans under april så började jag få upp regelbundenheten. Nu är man inne på andra året med regelbunden träning, så hur har detta år sett ut då så långt? Avrundat så har det sett ut på följande sätt:

215 timmar: Cykling med racer och cross på landsväg och grusväg är vad som dominerat året.
86 timmar: Inomhus på trainer, wattmätare skaffades under hösten och har gett en ny dimension.
48 timmar: Promenad, dessa pass har ju mer handlat om aktiv vila än träning
23 timmar: På gymmet, kom igång under sen hösten som ett komplement
21 timmar: MTB, inte blivit så mycket mtb i året då racer-cykling och Vättern varit i fokus.
6 timmar: Längdskidor, några pass. Kul att stå på skidor igen efter 15-20 år…
2 timmar: Löpning, inte min grej helt enkelt…

Nu hoppas jag bara att jag inte tappar motivation och intresse som tidigare. Därav målen inför nästa år att ha kul och må bra av träningen, med några inslag av att tävla mot sig själv.