Då har man läst första boken som kom med posten för att tag sedan, har man blivit något klokare och lärt sig något? Förhoppningsvis 🙂

Själva boken var väldigt lättläst med en bra kombination av:

  • Grunder inom träning
  • Tekniktips
  • Stretch och styrketräningsövningar
  • Kost
  • Planering av träning

Några saker jag kommer ta med mig och fundera över:

  • Periodisering av träningen – planera in olika perioder över året med t.ex. vila, uppbyggnadsfas, etc. Samt att fundera på vilken typ av träning som ska läggas in i dessa perioder. Kanske borde fundera ut lite mål för nästa år också så man kan planera träning ut efter det.
  • Styrketräning – Ta till vara på de tips som fanns i boken på övningar, samt fundera på kontinuitet i styrketränandet. Till den här säsongen blev det ju styrketräning under vinterhalvåret men efter det har det inte blivit några besök på gymmet. Man behöver ju inte heller besöka gymmet för att styrketrän, den egna kroppsvikten räcker ju gott och väl som redskap.
  • Stretchövningar, är något jag alltid varit dålig på. Stretchar alldeles för sällan om någonsin, så här finns ett område att förbättra sig på. Vilodagar bör man ju kunna nyttja till att stretcha ordentligt. Får se om man lyckas vända på trenden.
  • Kost, finns utrymme för funderingar och förbättringar. Slarvas lite väl mycket med detta, har väl blivit rätt bra på att äta regelbundet så det är mer vad man äter som det behöver funderas lite kring.

Har ju ett par till böcker att plöja igenom under sommaren sen är det dags att börja planera höstens och vinterhalvårets träningsupplägg 🙂

Dagens träning får snarare räknas som motion än träning, blev en rask promenad på knappt 7,5 km idag för att röra på sig lite. Imorgon blir det vilodag igen, sen är planen att köra lite intervaller igen.