Ja det är ju vad nästa år ska handla om i målsättningen, två huvudsakliga mål har satts upp:

  • Under 30 minuter på 20 km tempo
  • Under 50 minuter på 30 km tempo

Tiderna kan komma att justeras lite efter att jag kommer igång, men det är en första ansats. Om det sedan blir tävlingslicens eller inte nästa år återstår att se, men träningsplanen tar i alla fall hänsyn till en del tävlingar.

Hur dessa mål ska uppnås består av flera komponenter – dels är det träningsplanen, själva tränandet är ju också en viktig del och sedan tror jag att det kommer behövas mer kolfiber 🙂

Träningsplanen finns i ett första utkast på årlig basis, nästa steg är att planera upplägg för veckorna. Inte i detalj med fundera ut vilka dagar som passar för viss typ av träning. Styrketräningen ska pågå genom hela året enligt planen men där tänker jag mig att vinterhalvåret kommer detta få ske på gym medan övriga året då styrkan ska underhållas får ske hemma eller eventuellt bytas mot annan form av träning som underhåller musklerna.
Kommer inte följa hela metodiken till punkt och pricka utan mer se det som vägledning och känna efter vad som funkar och inte funkar för min del. Så det kommer nog vara en del experimenterande till att börja.

 
 
Sen har vi ju själva tränandet, några komponenter är ju redan på plats när det gäller den biten – cykel, styrketräning och skidor. Det är ju vad jag tränat under det senaste året där cyklingen haft störst fokus, tänker mig göra ett försök att komplettera basträningen med löpning (återstår att se hur detta går dock). För att kunna träna inomhus på cykel nu när mörkret faller allt snabbare så är ju träningshörnan fixad.
 
 
Cykelförvaringen är förberedd i två plan = plats för mer kolfiber
Återstår att ställa fram trainern, tror att jag bestämt mig för att köra vidare med min befintliga. Har ju effektmätare på cykeln så tveksam vad en VR/Ergo trainer skulle kunna bidra med…

 
Träningsdatorn på plats också, lite underhållning kan man behöva när man tränar. Eller möjlighet att följa passet i realtid.