En vecka kvar tills det är dags att dra igång strukturerad träning inför nästa säsong, vad passar bättre än att planera inför detta första dagen på semestern. Dock tråkigt att sitta hemma och planera, så ett litet miljö-ombyte satt på sin plats. Packade in mig själv i bilen imorse och åkte ute till Grisslehamn och tog båten över till Eckerö tur och retur.

Fin höstmorgon med solsken och en dimma som höll i sig nästan hela vägen ut till kusten. Schemat för dagen var att utifrån den årsplan som jag satt ihop tidigare skapa en mer detaljerad plan på veckobasis för de första perioderna i planen.

Upplägget/metoden som jag försöker följa kräver en hel del tid, speciellt som jag satt som mål att hålla mig på runt 400 timmar träning (vilket jag låg på förra året och kommer att landa på samma om man ser på hela detta år). Skillnaden är dock att hittills har jag ju haft en ganska stor topp under senvåren och sommaren men nu när man ska fördela träningstiden lite mer jämt över året, så kommer det nog stundtals komma att bli rätt tufft att klara schemat varje vecka. Men lite flexibel får man väl vara, huvudsaken är att jag försöker skapa ett syfte med träningspassen för att utvecklas inom olika områden.

Upplägget/metoden syftar egentligen också till att skapa en rutin för veckorna under träningsperioderna. Jag ska försöka hålla mig till det så gott det går men man vet ju redan nu matt det kommer komma veckor där man har något annat möte på kvällstid eller så som gör att man inte kan köra ett pass just den dagen. Så även här kommer jag att vara flexibel, helt okej faktiskt med upplägget att vara det. Vissa typer av pass kommer vara hyggligt fasta dock som till exempel längre pass på ett par timmar, dem har man ju endast tid att köra på helgerna.

Sedan kanske inte min plan blir helt optimal av ett par olika orsaker, främst för att jag vill syssla med lite annat än cykling också. Upplägget/metoden främjar ju annan träning som löpning, skidåkning, etc vilket jag planerar att köra också. Dock är ju tanken att man kör alternativ träning framför allt i de tidiga perioderna i planen och övergår mer och mer till cykelspecifik träning ju närmare säsongen man kommer.
Detta kommer inte helt passa i mitt upplägg då jag hoppas kunna åka en del skidor (om det blir snö i vinter), ser man på föregående vinter så började jag åka någon gång under december tror jag det var och sista gången jag åkte var i slutet av mars. Något liknande kanske man kan räkna på även den kommande vintern. Ser man sedan när jag vill toppa för första gången nästa säsong så är det i början av maj, då en del tempolopp går då (och tempo är ju lite av målen inför nästa säsong). Svårt att få ihop ekvationen då den alternativa träningen troligen kommer att sträcka sig fram till hyggligt nära första toppen. Men men det kommer nog funka på något sätt 🙂

Mer om dagen då, jo naturligtvis kräver ju en planeringsdag lite andra obligatoriska moment också (speciellt om man är till sjöss):

  • Njuta lite av väder och havet
  • Förmiddags fika
  • Ett par raster
  • Lång lunch med ett gott viltbord
  • Lite shopping i taxfree butiken

Om jag hann planera något? Jo även om det blev lite knappt med tid för det (enkel resa till Åland tar ju inte mer än 2h + 30 min i hamn ? 4 ½ timme), så fick jag ihop lite planer. Dock mer om dessa senare när jag hunnit skriva rent dem.

Först ska jag ta och spinna lite lätt på trainern och sedan väntar ett planeringsmöte ikväll över telefon om CX-tävling.