TKH

Bloggen om min träning

Träning

Två summeringar

Två saker att summera dels helgen med cykelforum och sedan träningsveckan.

Det var första gången jag var med på cykelforum, intressant upplevelse att få en inblick i svensk cykelsport. Kan tyvärr inte säga att jag fick med mig någon wow-känsla, utan snarare att det finns ett stor jobb att göra inom sporten. Sen finns det säkert hundra saker man inte känner till och en hel del historiska händelser. Jag hade väl kanske inte direkt några förväntningar på dagarna då jag inte riktigt visste upplägget för dagarna eller hade så mycket bakgrundsinformation om hur svensk cykelsport är organiserad med förbundet, distrikt och föreningar. Eller för den delen vad man har för målsättning och vision.

Lite av detta fick man ju inblick i under dagarna även om fokus till stor del låg på ungdomsverksamhet samt en del på tävling. Hur som helst de långsiktiga fokusområdena till 2016:

  • Ungdom
  • Föreningar
  • Elit och landslag
  • Arrangemang

Visst var det en del bra synpunkter och exempel från föreningar under dagarna men tyvärr gav ju stämningen under delar av forumet känslan att mycket gammalt ligger och pyr… Samt att öppenheten får flexibilitet för ny tänk att testa något nytt inte alltid finns. Många viljor och uppfattningar, nu är väl detta säkert inget unikt utan det är väl mer eller mindre likadant överallt.

Något att ta med sig från dagarna är dock de positiva bitarna som kom upp och se förbi den mer negativa stämningen. Tror att det finns mycket man kan göra på hemmaplan för att stötta de långsiktiga målsättningarna.

Den andra summeringen då är ju att första veckan är avklarade enligt träningsplanen, kanske gjort en del avsteg från den men kärnan i det hela har jag hållit mig till:

  • Uthållighetsträning, lågintensiv träningen har under veckan mestadels bestått av trainer med långa intervaller. Inte riktigt så mycket alternativ träning som jag velat kanske men det spelar mindre roll, så länge man tycker att det är ok att trampa på trainer.
  • Teknik träning har klarats av, finns en del att jobba med här
  • Påbörjat styrketräning på gymmet och hållit mig till låga vikter och många reps i respektive set.
  • 7 timmar 15 minuter träning stannade klockan på denna vecka

Lite utmanande att ta sig till gymmet men det har funkat även om kroppen inte varit helt van vid styrketräningen, men de fem första veckorna syftar ju till att vänja kroppen vid det. Något att fundera på efter första veckans träning efter plan är rörlighetsträning. Jag behöver nog träna lite mer på rörlighet, man känner ju sig lika rörlig som ett kassaskåp ibland…

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tema av Anders Norén