Nu är det dags att dra igång grundträningen inför nästa säsong på allvar, hittills har det ju bara handlat om att vänja kroppen vid träning. Idag är dock första dagen på första basperioden, egentligen inte så stor skillnad i träningen. Största skillnaden är väl att volymen ökas något och styrketräningen går över i ”max-träning”.

Lite reflektioner från förberedelseperioden är att jag inte riktigt har kunnat levat efter ett inrutat träningsschema, jag visste ju redan från början att det skulle bli en utmaning. Grundtankarna har jag ju lyckats hålla rätt väl, mycket aerob-träning dock har det varit lite slarv med styrketräningen där några pass har hoppats över samt ett större inslag av teknikträning hade man nog kunnat slänga in.

Har väl i och för sig redan från början gått in i det hela med att jag inte kommer kunna hålla ett inrutat schema, så ser ingen större katastrof med en del avvikelser – vill ju som sagt ha någon form av riktlinje men ska ju finnas flexibilitet också.

En annan reflektion är kring antalet pass som jag kört per vecka, under de senaste veckorna har jag kört 6 pass i veckan och en vilodag. Vissa pass har ju varit lågintensiva för att orka med. Dock är jag lite osäker på om detta upplägg passar mig så bra eller om jag kanske skulle gå ner på 5 pass i veckan istället och få två vilodagar. Får väl se lite framöver vad som passar och hur det passar in med allt annat.

Dagens pass blev iaf 45 minuter på trainer – 10 minuter uppvärmning, 30 minuter där pulsen skulle hållas stabilt strax under 150 och sedan 5 minuter nedvarvning.
Följdes sedan upp med 20 minuter balans och bål träning.