Veckans träning stannade på drygt 8 timmar, inte helt enligt plan. Som jag skrivit tidigare så funderar jag på att justera min träningsplan lite och har väl tagit beslutet att göra det. Känner att de 50 minuter som jag missade veckans mål med inte är hela världen, det är snarare intensiteten som jag inte fått till rätt under veckan.

Så jag gör en justering och börjar i princip om med base 3 perioden, en vecka längre till viloveckan samt kommer längre fram att skära bort en vecka från första peak-perioden.

Det som jag ska få till under de kommande tre veckorna är vissa nyckelpass varje vecka. Styrketräningen är något jag ska försöka fortsätta med, var på gymmet idag istället för att åka skidor och kände mig lite svag 😉 Så ett styrketräningspass under veckorna.

Sen är det ett par nyckelpass på trainer som jag tänker mig:

  • Styrkeintervaller
  • Långa intervaller strax under mjölksyratröskeln
  • Långa intervaller på mjölksyratröskeln – tänker mig vecka ett 20 min, vecka två 30 min och veck tre 40 min. Återstår att se hur det går.

Resterande pass blir ren uthållighet eller på lägre delen av tempo-zonen (effektmässigt).

Så är tankarna just nu…

I övrigt förutom1 ½ styrketräning på gymmet idag så har eftermiddagen spenderats med föreningsutveckling med SMACK, det finns en del att ta tag i som alltid. Vi började med detta redan förra året och en del harr vi gjort bra, men det gäller ju att fortsätta med det och även se på områden vi inte hann med.

Själv kommer jag att fortsätta, förutom mina vanliga uppgifter som styrelsemedlem, jobba med frågor kring träningar och hur vi får till bra dynamik i dessa. Redan på onsdag fortsätter detta arbete då vi har en först träff för dem som har en ambitionsnivå motsvarande SUB10 på Vättern. Ska bli spännande att se vilka som nappar på det och hur vi lägger upp träningar kring det framöver. Jag har ju inte tänkt köra så långa lopp som Vättern, samt att jag redan är med i en annan träningsgrupp som vill träna lite hårdare. Mina personliga mål ligger ju på korta lopp (tempo) i år, men kan nog tänka mig köra lite träningar upp mot en 15 mil i SUB10 fart för den aeroba träningen.

Sedan kommer jag jobba vidare med informationskanaler och se om jag inte kan hjälpa till så att vi får en ny webb med lite ny funktionalitet. Visade upp en prototyp under dagens möte, vilken togs emot positivt. Behöver en del fortsatt jobb så vi får en förändring från dagens upplägg.

Sedan lite nytt för min del, jag ska ju ha tävlingslicens i år, så jag kan ju lika gärna vara med och hjälpa till och se hur vi lockar fler till att tävla eller testa på att tävla. Är ju lite i det stadiet själv – träningsplaneringen var ju första steget med att träna lite hårdare inför säsongen, att skaffa licens var nästa steg nu återstår bara tempohojen och att ställa upp i någon tävling 😉
För det är ju tempo som jag har som mål för detta år men återstår ju som sagt att se om det blir någon tävling eller om jag nöjer mig med träningsserie.

En bra dag avslutades med lite thai mat – Vårrullar, kyckling i röd curry och cocos-glass. En trevlig avslutning på helgen. Nästa vecka är det dags att träna hårt igen – förutom tisdag & onsdag då är lite annat inplanerat. Men dags att se till att träningen blir hård i alla fall =) Hoppas bara kroppen och det mentala orkar också 😉

 
Gjorde en justering på trainerhjulet igår också – standardiserade det till en 25-11 kassett.