Efter tre dagar med vila från cykel (med undantag för lite cykelservice igår) och träning så stod snabbbdistans på schemat. Lite oroväckande prognos med risk för regn men vart mulet med lite solglimtar och endast några droppar regn.

Planen var att cykla till klubbträningen i Väsby, 15km uppvärmning innan det skulle cyklas snabbt lite drygt 4 mil till Almunge. Därefter hemåt igen men lite lägre tempo. Var ju bara att ställa in sig på smärta, mjölksyra och syrebrist så som det ska vara på ett hårt träningspass.

Blev ett av de bästa träningspassen detta år och ett väldigt roligt sådant, även om man fick kämpa lite.

Efter att vi kommit ut på Almungevägen så började vi rotera i två led med god fart, hyggligt lugnt en sträcka eftersom det var många som hjälpte åt med dragjobbet. Vid Lunda vek några av och farten höjdes nog ett litet snäpp, färre gubbar som gick runt i kedjan. Efter ett tag så blev det lite jobbigare att snurra i kedja när vi var tre stycken på dragjobbet. Dags att gå över i lagtempo.
En bit innan Almunge var det dags att öka lite till. Ibland var tydligen ~45km/h på platten inte tillräckligt utan då skulle det höjas upp mot 50 km/h…

4st var vi i alla fall som tog oss fram i en grupp till Almungeskylten (av 9 startande). Ett tag senare kom 2st till. Därefter kunde vi fortsätta att rulla mot Lunda och en fika via Rånäs och Gottröra i lite lugnare tempo (men även där var farten god).

Intervall Distans (km) Snitteffekt Max effekt Snitthastighet
Uppvärmning 17,11 160 454 27,9
Väsby-Almunge 40,7 231 781 41,7
Almunge-Gottröra 25,85 179 748 35,4
Gottröra-Lunda 10,96 222 669 35,7
Lunda-Skånelakorsn. 11,67 214 621 35,8
Skånelakorsn.-Märsta 8,26 194 543 35,1