Uppehåll men väldigt grått väder efter jobbet så bestämde mig för att ta och testa min nya Wahoo KICKR som äntligen är i ett funktionsdugligt skick – var ju trasig hastighetssensor på den när jag fick den.

Blev till att ställa upp min vanliga racer då jag ville jämföra effektmätningen i KICKRn mot en vanlig effektmätare – Power2Max som jag har på linjehojen. Annars har jag ju tänkt ha min gamla racer uppställd på KICKRn.

Körde introduktionspasset till trainerroad 2 ggr till att börja med för att testa lite initialt, sedan var det dags att köra igång ett vanligt pass – The Pain Cave.

Varmt vart det och glömt hur tungt det kan kännas på trainer 😉 Var ju ett tag sedan man körde sist. Efter första passet då, några intryck:

  • Känslan är bra och enligt kadensmätaren så håller jag betydligt högre kadens än vad jag brukat göra på trainer. På min tidigare trainer trampade jag nog alldeles för ofta tungt på lite för låg kadens. Nu kan det ju vara så jag blivit bättre på att hålla högre kadens under året 😉
  • Ljudnivån känns helt överkomlig, svårt att jämföra mot min gamla trainer när det var ett par månader senast man körde på den. Spontant känns det väl som att ljudnivån är lägre dock.
  • Att trainerroad styr KICKRn och ställer om motståndet i den till intervaller funkar helt okej. Ökningar/minskningar sker ju inte blixtsnabbt utan det är ett litet lagg men gör egentligen inget, är ju bara bra att det inte blir en vägg man ”cyklar” in i… Framförallt känns det som detta kommer funka mycket bra i lite längre intervaller som har samma intensitet hela tiden. För sprintintervaller vet jag inte om det kommer funka riktigt lika bra, där är man ju van med att ta i ordentligt och accelerera och på så sätt uppleva ett högt motstånd. Frågan är om KICKRn hinner med det i ”Erg-mode”, eftersom den försöker hålla det uppsatta effektmålet oavsett kadensen. Återstår att se, tror i vart fall att det inte ska var något problem finns ju andra lägen på KICKRn också samt att sprint-intervaller kanske inte är det jag främst kommer träna på.
  • Effektmässigt då, hur väl stämmer effekten jämte effektmätaren i vevpartiet. Min Power2Max tycks visa 10-15 watt mindre än KICKRn. Kanske en fråga om kalibrering men körde en kalibrering på båda innan passet. Egentligen spelar det inte så stor roll heller att det är lite skillnad så länge skillnaden är konstant och att man är medveten om att den finns där – då kan man ju anpassa passen efter det. 

Sammanfattningsvis så kommer det bli en jobbig höst/vinter/vår  – inga genvägar när datorn kontrollerar motståndet under passen 😉

 
Börjar bli den tiden av året när en del tid ska spenderas i denna hörna…

 
Hur ska detta gå när datorn har kontroll över trainern…

 
Jaja, lika bra att köra igång…

 
…glömt hur jobbigt det kan vara.

 
Tur att passen inte bara består av hård körning 😉

 
Effektmätningen från KICKR är en aning fler watt…

 
…än vad Power2Max & Garmin fångar in.