Ja så där ser min träning ut sedan 2013-01-01 fram till nu… Dags att försöka analysera och se vad man kan lära sig av detta.

2013-10-21 drog jag igång ”strukturerad” träning enligt en plan och som man kan se i grafen ovan så var både CTL & ATL i en nedåtgående trend – träningsbelastningen var inte så hård. Nu kanske bilden inte är helt rättvis då jag inte laddat upp alla historiska pass i trainingpeaks. Har bara tagit dem som jag var enkla att ladda upp – cykelpassen som jag hade i Golden Cheetah (som har en funktion för att ladda upp till trainingpeaks). Under denna period tränade jag ju en del alternativ träning som löpning och gym också.

TSB balansen låg på positiva nivåer fram till januari, där man även kan se att den kortsiktiga belastningen (ATL) ökade kraftigt samt att den långsiktiga belastningen vände uppåt.

Vid årsskiftet var det även dags att skifta lite fokus på träningen och byggfaserna började i träningsplanen och därmed fick den långsiktiga träningsbelastningen gick upp en del.

Tanken var ju att jag skulle toppa första gången i början av maj när det var dags för tävlingspremiär i tempo. Enligt siffrorna så borde jag nog dragit ned lite mer på träningen, ATL visar sig på sin peak 5-6 dagar innan det är dags och TSB är på negativa nivåer och hinner knappt ta sig upp på den positiva sidan.
Tittar jag i historiken på bloggen så hade jag en vecka i slutet av april en hög volym av träning, det blev en hel del mil på en vecka. Nu tycker jag väl att kroppen reagerade bra på den typen av träning men det hade nog inte skadat om denna peak hade vart en vecka tidigare så kroppen hade hunnit återhämta sig lite mer. Den lilla nedgången i träningsbelastning jag hade veckan efter gav ju bra effekt på TSB – varför såg det inte ut så en vecka innan istället 😉

Efter tävlingspremiären tror jag att jag förlorade lite fokus på strukturerad träning, sedan ligger det ganska plant resten av säsongen. Med undan tag under semestern när träningsbelastningen sjunker något och det återigen blir en positiv TSB.

Från början av augusti kan man sedan se att träningsbelastningen stadigt sjunkit med undantag för slutet av september där jag körde ett distanspass och sista lite längre och hårda passet i och med 100km lagtempo. TSB har stadigt ökat och nu borde man vara utvilad som sagt för att köra igång uppladdningen för 2015 😉 Dags att vända på belastningskurvan och få en ökande CTL igen.

Det som hade varit intressant att få med i grafen men som man inte verkar kunna få med trainingpeaks (utan man behöver förmodligen WKO+ för det) in effektaspekten också, det vill säga hur man presterade effektmässigt på säg 20 & 60 min. För att kunna se det i relation till hur TSB & CTL & ATL var under de tillfällen man presterade bäst effektmässigt.