TKH

Bloggen om min träning

Träning

#kompiskampen försök 3: Att våga ta i

Jag hade tänkt köra mer träning i helgen än vad det blev, hade tänkt köra dubbla pass både lördag och söndag men så blev det inte. Denna vecka blev lite utav en vilovecka fast med ett tufft avslut.

Körde ju ett 5 x 5 min pass i fredags som kändes mycket bra. Igår morse var jag och simmade, 1500 meter blev det då. Kände mig mest trött under hela det passet och trögt gick, inget riktigt flyt i simning. Dessutom var det ganska mycket folk i simhallen även direkt vid öppningsdags så man fick dela bana.

Fortsatt mest trött hela dagen igår så hoppade över att träna på kvällen… Dålig motivation och en seghet i kroppen fick mig att hoppa över träningen imorse också…

Ute och handlade lite på förmiddagen och sen kom jag iväg för att tvätta bilen på eftermiddagen. Började fundera på att köra ett kort pass när jag kom hem. Tvättade bilen och funderade lite till, ätit ganska lite idag. Så tänkte ett kort pass men köra hårt… Runt 30-40 minuter borde man ju orka tänkte jag och kom att tänka på kompiskampen… En 20 minuters intervall och använda en ny strategi, varför inte – får bära eller brista…

Tidigare när jag kört 20 minuters intervallen så har jag ju kört trainern i motståndsläget och kört efter taktiken gå ut lugnt och sen försöka öka.

Ny strategi idag gå ut hårdare och nöt vidare på samma effekt – bestäm en effekt i förväg och låt trainern hålla den konstant oavsett vilken kadens jag trampar med. Tänkte att känslan var bra i fredags, skapade ett kort pass med 10 minuter uppvärmning och sedan en 20 minuters intervall på något lägre effekt än de jag körde i fredags – ingen vila nu ju. Tänkte att jag får justera under passet och minska om det blev för tungt men sa även åt mig själv att inte ge upp i första taget även om det var tungt.

Lite sega ben under uppvärmningen men 20 minuters intervallen började och det var bara att köra. Första 5 minuterna gick bra, vid 10 minuter var känslan bra, efter 13 minuter började man få jobba lite mer mentalt. Puls och andning var bra men benen började kännas lite trötta. Vid 16 minuter tänkte jag att det bara är 4 minuter kvar, dags att öka lite. Ökade ett fåtal watt och tänkte att jag skulle öka med ett fåtal watt med jämna mellanrum….

Det blev bara en ökning sen var det kamp om att orka de sista minuterna som tickade sakta. Pulsen var stabil, dock tyngre andning och tyngre ben. Fick bita i ordentligt för att orka, denna gång fanns inget mer att hämta för att öka. Tack vare styrka i benen gick det väl men kadensen sjönk en aning de sista minuterna.

298 watt landade snittet på för de 20 minuterna idag 🙂

Förhoppningsvis ett kvitto på att träningen har gett effekt 🙂 Framgångsreceptet kanske var det långa blocket med mycket träning under hjul och fram till i början av denna vecka innan det var dags för 2 vilodagar. Sedan lite väckning av kroppen 🙂

Så vad blir nästa steg framöver nu då.. Ja kanske följa råden i denna artikel?

 
 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tema av Anders Norén