Lördagmorgon kl 07.00 ringde klockan – dags att gå upp och äta frukost, inga konstigheter med det eller hur. Efter frukost var det dags att dra igång förmiddagens träning.

Började med att plocka fram skidorna och åkte till Runby skolan i Väsby för lite skate-åkning på Waxmyra ängar – närmaste stället vad jag vet med skatebädd.

Temperatur kring nollan och ovallade sidor (eller ja vad nu som fanns kvar av valla sedan ett år eller så när jag åkte skate senast), orkade helt enkelt inte ta tag i och valla skidorna igår kväll. Något mjuk skatebädd på sina ställen men det får man väl räkna med, med tanke på att temperaturen varit runt nollan eller någon enstaka minusgrad. Bra jobb av spårarna i alla fall att fixa skatebädd och spår.

Kan nog inte skylla på skidorna med skateformen ville inte riktigt infinna sig idag, tekniken var lite ringrostig och det gick rätt trögt hela tiden. Flöt väl kanske på lite när vinden var i ryggen men så fort det vart motvind blev det ju staplande däremot 😉
Skönt att komma ut och röra på sig i alla fall efter alla pass inomhus och fick ihop 15km till slut.

Bilresa hem och ladda inför fortsatt träning så fort man kom hem, snabbt byte från skidkläder till cykelkläder och ett pass på trainer. 2 x 20 minuters intervaller på strax under tröskeleffekt, ett pass på en timme med lite uppvärmning och nedvarvning.

Gissa om det var jobbigt? Första 20 minuters intervallen gick väl hyggligt att ta sig igenom. 2 minuter vila på det och trampa ur benen lite (dessa 2 minuter kändes som 10 sekunder typ och försvann svindlande snabbt). 5 minuter in i andra intervallen började det kännas riktigt tungt, 19 minuter in i intervallen blev det ett kort stopp – vattnet i flaskan höll på att ta slut.. Detta lilla stopp gav nog tillräckligt med återhämtning för att orka ta sig igenom de återstående 10 minuterna.

Efter den förmiddagen skulle man ju kunna unna sig vila resten av dagen men varför inte pressa sig lite till… Vet mycket väl att vila är en ytterst viktig del i träningen och jag vilar också, har haft tre vilodagar utan träning denna vecka. Ibland kör jag dock hårda block som innebär mycket träning eller lite längre block utan vila. Anpassar dock träningen utefter detta, kör man ett längre block utan vila kan man ju inte köra lika intensivt. Det är en viss balansgång, tycker dock att dessa block ger mycket för mig – effekten att de brukar ge en skjuts framåt i träningen. Naturligtvis behöver blocken följas upp med vila innan man kör igång nästa träningsblock.

Ett par timmar soffläge under dagen för att återhämta sig. Sedan dags för eftermiddagens pass. Missade ju simningen igår så nytt försök idag igen.

Trögt till en början, en trött kropp trots ett par timmar vila, egentligen inte så konstigt skate-passet tog rätt bra (länge sen sist) och trainer-passet på det. Men kroppen vaknade till efter ett tag och orkade ta sig igenom ett pass på lite över 2000 meter till slut. Nu är det dags att ladda om tills imorron 🙂