Jag har ju ett pulsband som även mäter effekt när man cyklar, effekten baseras på förändringar i pulsen. Under helgen när jag har varit ute och kört med crossen så har den fått hänga med. Svårt dock att säga hur pass bra den funkar egentligen, får ta och köra den parallellt nån gång med effektmätare på racer för att jämföra.

En sak är helt klart, den är ju inte för den som vill ha stenkoll på effekten i ett givet ögonblick (exempelvis vid intervallträning) men det var inte därför jag skaffa den heller. Min tanke var att få ut ett riktgivande värde för träningsbelastningen vid tillfällen när man inte har tillgång till en riktig effektmätare.

Under gårdagens tur på 3 h 15 min så visade den 171 watt i snitt för rundan och 567 watt som max. Rundan gav en träningsbelastning på ~150 TSS, kan kanske stämma ganska väl. Idag när jag var ute och körde själv ute i blåsten så landade siffrorna på 148 watt i snitt och 814 watt i max för rundan på drygt 2 timmar. Riktigt så lätt som 148 watt i snitt kändes dock inte rundan, man fick slita ganska mycket i motvinden. Träningsbelastningen landade på ~73 TSS.

Som sagt svårt att säga om siffrorna är rättvisa när man inte har någon referens. Hur som helst så har det varit en bra träningsvecka – 1 simpass, 3 pass på trainer och 2 pass cykling utomhus. 9 timmar träning denna vecka.

 
Mulet och blåsigt under lördagens pass.

 
Soligt och blåsigt under söndagen. Premiärtur för min Garmin Edge 1000.

 
Pulsbaserad effektmätning – lördag

 
Pulsbaserad effektmätning – söndag