Lördag den 13 juni runt 11.30 samlades 22st SMACKare i Motala på torget för att sista pepptalk innan det var dags att rulla iväg runt Vättern med en ambition om att få med så många som möjligt i gruppen under 9 timmar. Vädret kunde inte ha varit mycket bättre, strålande solsken och varmt i luften. Visserligen blåste det lite mer än vad prognosen hade utlovat men jämfört mot vindarna under de senaste veckorna så var det ingen större fara.

Klockan närmade sig start och 12.08 släpptes vår startgrupp iväg tillsammans med en annan snabb grupp.

Vi samlade dock ihop oss och körde vårt egna lopp. Som sagt så blåste det lite mer än vad prognosen hade lovat men ned mot Jönköping hade vi ändå bra fart, även om det var kant/motvind. Vi rullade på i belgisk kedja och alla hjälptes till med farthållningen och vi låg lite före i tidsschemat. Agerade vicekapten under loppet så kollade av tidigt in på loppet att alla började dricka och äta, sedan mot andra halvan så handla det mer om att se till att alla höll den tilltänkta planen fartmässigt. Krävdes en och annan ”håll igen farten” och bakifrån hördes också en och annan ”lucka” och ”kontakt”. Inget oväntat med det. I det stora hela fungerade det bra.

Började omgående äta på den energi jag hade med mig, som var färdig portionerad i små bitar för att det skulle vara enkelt. Körde med en ramväska på överröret för att det skulle vara enkelt. Samt hade med mig en hel del energi i bakfickorna också, det mest fanns i fickorna blev kvar där. Klarade mig riktigt bra på de bars jag åt, inte en enda gel. Det blev 3-4 bitar från Cliffs block shots mot slutet med kanske 2 mil kvar som variation.

Till dryck så hade jag vatten i en av flaskorna på ramen samt en flaska med High 5 Zero utan kolhydrater. Samt i ryggfickan hade jag en till flaska med High 5 Zero. Påfyllning vid 2 tillfällen utefter sub-langningszonerna.

Både energi & dryck fungerade riktigt bra under loppet och kände ingen dipp i energinivåer utan kände mig pigg och bra med krafter.

Däremot hade jag annan typ av dipp vid två tillfällen, redan efter 8-9 mil fick jag rejält ont i fötterna – vid trampdynorna. Vet inte om jag hade spänt skorna aningen för hårt kanske men inte fått liknande känningar med skorna jag hade på mig tidigare. Känt lite samma när jag kört längre sträckor med par andra skor. Dock vid första depåstoppet när man fick hoppa av cykeln ett tag så lättade det och höll sig borta ett par mil… Sen började det kännas igen.. Det var nog bland det jobbigaste under hela loppet (hade lite ont i nacke/axlar också) att känna smärtan i trampdynorna dels när man trampade på men även när man ställde upp sig på cykeln för att sträcka på sig.

Vid Karlsborg blev det ett oplanerat stopp – broöppning! Ett stopp som varade säkert runt 6-7 minuter. Bra för mina onda trampdynor som fick sig en återställare, hade sedan tidigare i farten lossat lite på skorna så att de satt lösare men det hade inte hjälpt. Dock så var ju stoppet inte helt bra för våra tidsmarginaler.

Hur som helst kom vi iväg igen och det var bara ett par kilometer till nästa stopp, sub-langningszonen som var planerad. Max 4 minuter så som tidigare stopp för att fylla på flaskor och så vidare. Sedan var det bara trampa vidare den sista biten. Trycka på lite extra där det var lättåkt och ta det lugnt i backarna uppför så att alla skulle hänga med. I en del backar uppför där jag var uppe i täten och drog fick jag verkligen stirra blint ned på cykeldatorn för att det inte skulle gå för fort. Slog av rejält tyckte jag och tittade bakåt men det var för fort och fick slå av mer. Vet inte hur det blivit så men jag har rätt lätt för uppförsbackar…

Dem sista milen var det en del som åter kom fram i den belgiska kedjan och hjälpte till med dragjobbet. Som lägst kanske vi var nere på runt 10 man som gick runt i kedjan. Sista biten fick vi även lite lättare regn på oss men inget som störde något.

Av 22 som startade i klungan kom 18 stycken samlade in på 8 timmar och 49 minuter (väldigt nära vad vi planerat, trots broöppningen). 2st fick bryta och 2 st rullade in strax efter oss andra på grund av en punktering drygt milen innan Motala. Vi fick också med oss en mindre svans som åkte med oss under loppet, åkare som hakade på oss utefter rundan. Riktigt kul att så många kom in samlad klunga och att så många orkade med.

För egen del en bra dag, förutom de onda trampdynorna som tog bort en del av nöjet, benen kändes pigg och fanns gott om krafter. Kroppen i allmänhet med energi-/vätskeintag fungerade riktigt bra.

Så pass pigg att jag tog en liten runda på 4 mil i knapp 31 km/h tempo efter att ha kommit hem från Motala. Märsta-Odensala-Halmsjön-Odensala-Märsta och benen svarade bra, trots 300km dagen innan fanns en del tryck för de uppförsbackar som finns på rundan. Nu tryckte jag ju inte på ordentligt i och för sig, då syftet var en lugnare runda men det var ju inte så att benan kändes tunga för det minsta lilla.

Att starta så sent som 12:08 på lördagen hade ju fördelen av att man fick sova ut och göra sig iordning i lugn och ro, det fungerade även jätte bra trafikmässigt. Lite trafik ute på vägarna och få cyklister att köra om. Sen vart vi själva omkörda av ett antal sub-grupper med snabbare målsättning och vissa av dem var lite små jobbiga då själva omkörningarna stannade upp lite så att två klungor låg bredvid varandra ett tag. Men i stort fungerade det riktigt bra.

Nackdelen med den sena starten (om man inte orkar ta i så som proffsen och köra på 6h 33 min) så kommer man ju tillbaka till Motala ganska sent. Vore ju trevligt med en lite tidigare målgång.

Tack alla som var med i SMACKs sub9-gäng, väl kämpat och en bra insats från alla.

Data från rundan, http://tpks.ws/SXBe, samt till avrundning ett gäng med bilder.

 
Kvällen innan hämta ut nummerlappar & handla lite käk
 
 
 
Lördag förmiddag ”prepp”

 
Uppsamling innan start & start 12:08
 

 

 

 
 

 
I mål & mat efter målgång
 
 
 
 
 
 
 
 
Never get out of the big ring – Den regeln höll igår, Vätternrundan är ju ganska platt. 708 ggr växlade jag dock på kassetten 😉

 

Återhämtningsrunda idag för att känna på benen lite – de va pigga 🙂