Fjord crossing. Up dramatic hairpin wonder. High plain crossing and a surprise finish.

Sista etappen och dags att ta sig tillbaka till Geilo där loppet startade förra lördagen. Platt till en början och sedan några höjdmeter innan det går nedåt igen för att avslutas med några sista höjdmeter.

 
 
Så här i efterhand så kan jag säga att dagens etapp passade mig rätt väl. Som vanligt de senaste dagarna så kändes ju benen rätt slitna när man vaknade men det var bara att fylla på med energi under frukosten och sedan packa ihop det sista och klä på sig cykelkläderna.
 
Dagen började med drygt 2 mil bakom master-bil för att ta oss ut på ett säkert sätt genom tunnlar och en lång hängbro. Sedan släpptes fältet fritt inför sprinten, hakade på klungan för att få en behaglig och snabb färd den sista biten tills klättringen började. Lite längre fram var det en 5-6 personer som gick loss för sprinten men själv låg jag bara och gled med i klungan.
 
Dagens klättring var ruggigt lång men var inte så brant så det funkade helt ok för min del. Hängde ju inte riktigt med klungan så härifrån blev det i stort att cykla själv igen, såg några enstaka cyklister på vägen. Vid två tillfällen hade vi assistans från polisen som stoppade trafik när vi skulle korsa vägen, då vi inte fick åka genom en tunnel utan fick ta små vägar utanför.  
 
Stannade till vid matkontrollen vid 50km och fyllde på en flaska som gått åt under första delen av klättringen. Satte sedan fart mot andra delen av klättringen, fortsatt rätt pigg i benen som vaknade till liv när fältet släpptes för fri fart.
 
När klättringen var klar blev det platt och svagt sluttande nedåt, det gick fort att åka till den andra matkontrollen där det blev ett snabbt stopp för påfyllning. Att det gick snabbt att åka berodde även på gynnsam vind i ryggen eller snett bakifrån. Så glad att det inte var motvind, det hade blivit riktigt jobbigt.
 
Då det var sista etappen idag så försökte jag pressa på så gott man orkade utan att ta ut sig helt det gällde ju att orka hela vägen. Den långa klättringen försökte jag snitta på cirka 250 watt.
 
Sen kom den sista backen, samma som vi hade kört under prologen. Bara att ta ut det sista man hade i benen. Körde uppför den på stora klingan (50T) och 28T bak, det gick. Säkert inte speciellt mycket fortare mot vad det hade gått med lilla klingan. Men att mala på med en tyngre växel funkade bra idag och passade mig bra också.
 
Väl uppe på toppen var mållinjen för Viking Tour 2015, tillbaka till starten efter en tung men riktigt kul vecka trots att vädret inte har varit det bästa. Det blir dock ett minne för livet precis som det var meningen.
 
Dagens data: http://tpks.ws/170l