Igår kände jag mig alldeles för seg för att cykla, motivationen fanns inte riktigt heller där då det återigen regnade större delen av dagen. Fram mot kvällen slutade regnet men vägarna var blöta. Så tog helt enkelt en vilodag.

Passade istället på att fixa lite med cyklarna igår – tvättade gamla racern och tempohojen samt bytte hjul på tempohojen. Köra lite med träningshjulen på tempohojen, troligen köra med dem på Odensala tempot också som är lite kuperad på sina ställen – dischjulet är ju lite tyngre.

Idag rullade jag 4 mil med tempohojen i lugnt tempo, bara rulla på benen lite. Benen som inte kändes speciellt pigga idag heller, de blev lite bättre mot slutet av rundan dock. Imorgon är tanken att köra på igen 2 x 4 mil som ska köra snabbt då är tanken, får se om jag tar tempohojen eller racern. Tempohojen är ju inte så bekväm att köra längre sträckor med.

Det var en lite ovanlig dag idag 😉 Inte en droppe regn under turen och kunde köra med korta kläder. Till och med solen tittade fram en del under rundan, nu dominerar dock molnen igen men än så länge lyser regnet med sin frånvaro förutom några droppar som föll nyss.

 
 


Semestern börjar gå mot sitt slut och sensommaren och hösten väntar, de större målen som jag hade uppsatta för i år är avklarade – Vätternrundan sub9 & Viking Tour. Några lopp i SMACK-serien återstår och målet att klara 30km tempo under 45 minuter (nytt försök på detta om 1 ½ vecka).

Det kommer bli tufft att nå de där 45 minuterna på Odensala tempobana, mycket som ska stämma om det ska bli av. Hoppas på att det blir lika bra förutsättningar som förra året i augusti.

Förutom loppen som är kvar i SMACK-serien så har man troligen klubbmästerskapen i tempo (ett av loppen i SMACK-serien) och linje att se framemot. Samt förhoppningsvis en hel del roliga och hårda träningspass.

Fram mot hösten kan det nog tänkas att det blir en liten nedtrappning gällande de hårdare träningspassen, oktober har jag tänkt att ta som vilomånad och bara träna lite lättare för att hålla igång. För att sedan dra igång med grundträningen inför 2016 i november, samma upplägg som inför denna säsong på den punkten.

Tanken är också att köra en del alternativ träning simning och styrketräning kanske en del löpning på hösten också, den punkten återstår dock att se. Samt om vintern sedan tillåter en del längdskidor. Trainer kommer fortsatt att vara en viktig komponent för min del i träningen under vinterhalvåret, av erfarenhet vet jag att jag har svårt att motivera mig själv att cykla utomhus då. Ska försöka bättra på det återigen i form av något distanspass under helger, återstå att se även där hur man lyckas.

Den stora frågan är dock vad man ska träna inför 2016? Vilka mål ska jag sätta upp för 2016? Jag hade ju lite planer på en halvklassiker under 2016 men vet inte om jag längre är så lockad av det.

Några mål från i år att köra en viss tempobana under en viss tid, samt försöka bättra på tiderna i lopp i SMACK-serien kommer jag säkerligen även ha nästa år. Sedan finns begynnande planer på en satsning att köra runt Vättern på under 8 timmar, detta förutsätter dock att det finns ett tillräckligt stort intresse i klubben. Om det finns det ställer jag upp och hjälper gruppen med att nå detta mål, dock vill jag inte själv ha det som mitt huvudsakliga mål för 2016. Egentligen gillar jag ju inte att köra så långt åt gången utan trivs ju betydligt bättre med kortare lopp – upp mot 15-16 mil. Det får bli ett mindre mål för min del i så fall, även om det naturligtvis kräver sin satsning för att klara av. Sub9 på Vättern är en grej men Sub8 kräver ju än mer.

Jag får ta och fundera lite till på vad jag ska hitta på för utmaningar 2016 helt enkelt.