Lördag och ett distanspass med klubben på schemat, en tur till Linnés Hammarby för en fika. En kaffe och en gigantisk bulle (lika stor som tallriken, motsvarade säker en 5-6st ”vanliga” bullar om inte fler).

Ett ganska lugnt pass med några partier med högre fart. Mestadels cykling i zon 1 & 2 vad gäller puls och effekt men passet tog nog lite mer än vad det kändes till en början. Så lite små trött blev man nog ändå när man kom hem efter 108km. Snitteffekten var inte speciellt hög men den säger ju egentligen inte så mycket. Normalized Power (NP) var 55 watt högre, NP tar ju hänsyn till förändringar i effekt under passet och därmed en bättre siffra att kika på gällande tränings intensitet. Några fartökningar samt motvinden på vägen hem var nog bidragande orsaker till en del effekt förändringar under passet.

Intensity Factor (IF) landade på 0,77. IF är en sätter NP i relation till ens tröskeleffekt, vilket ger en faktor som är anpassad på individ nivå. För passets syfte så landade IF rätt, tanken med passet var ju distans – det vill säga uthållighet. Ett värde på 0,75 till 0,85 är att sikta på i detta fall.

  • Less than 0.75 recovery rides
  • 0.75-0.85 endurance-paced training rides
  • 0.85-0.95 tempo rides, aerobic and anaerobic interval workouts (work and rest periods combined), longer (>2.5 h) road races
  • 0.95-1.05 lactate threshold intervals (work period only), shorter (<2.5 h) road races, criteriums, circuit races, longer (e.g., 40 km) TTs
  • 1.05-1.15 shorter (e.g., 15 km) TTs, track points race
  • Greater than 1.15 prologue TT, track pursuit, track miss-and-out

Totalt gav passet 206,1 TSS (Training Stress Score). TSS ger ett värde på ansträngningen under ett pass och tar hänsyn till IF men även längden (tid) på passet.

  • TSS less than 150 – low (recovery generally complete by following day)
  • 150-300 – medium (some residual fatigue may be present the next day, but gone by 2nd day)
  • 300-450 – high (some residual fatigue may be present even after 2 days)
  • Greater than 450 – very high (residual fatigue lasting several days likely)

200 TSS hamnar på medium vilket enligt ovan ungefärliga (olika individer tål träning på olika sätt) riktlinjer säger att lite trötthet från passet kan hänga med till morgondagen men att tröttheten är borta i alla fall efter 2 dagar.

Får väl se hur det stämmer imorgon, just nu känner man ju av lite  trötthet i alla fall.

Utförliga förklaringar på NP, IF & TSS finns här.