När man sätter mål brukar man ju tala om SMART. Orden för respektive bokstav varierar beroende på vilken källa man tittar på gällande SMART men betydelsen är i stort den samma.

Målet man sätter ska vara:

  • Specifikt – Målet ska vara klart och tydligt definierat och inte ett generellt. Frågor sam ska kunna besvaras är typiskt – vad är det som ska åstadkommas, syftet med att åstadkomma målet, var och eventuella ramar (krav och begränsningar).
  • Mätbart – Målet ska vara mätbart så att man kan följa upp mot det, dels mätbart på vägen mot målet och man ska även tydligt kunna svara på hur man vet att man uppnått målet.
  • Accepterat (attainable eller achievable) – Det måste finnas en acceptans för målen och man behöver förstå innebörden av dem och kunna stå bakom dem. Målen ska vara uppnåeliga.
  • Realistiskt (relevant eller realistic) – Målen ska vara realistiska/relevanta för det man vill uppnå.
  • Tidssatt – För att hålla fokus på målsättningen ska målen vara tidsbestämda, det vill säga en deadline för dem.

En annan utgångspunkt för målsättning är ju att utgå ifrån lopp man tänkt delta i och sedan sätta upp delmål (delmål är väl det bäst passande för engelskans ”objectives”?) som ska hjälpa en att nå målen. Exempelvis om man följer metodiken som presenteras i ”The cyclists training bible”, ett föredrag om det kan ses här  https://www.youtube.com/watch?v=7gTw17kFq7o

Sakta men säkert börjar min målsättning för 2016 att ta sin form och efter en del funderingar så har jag bestämt mig för att inte sätta upp några mål för lopp till säsongen 2016. Jag utesluter inte att jag kommer att ställa upp i lopp men jag tänker inte ha några målsättningar med dessa, utan i så fall blir resultatet vad det blir i dem.

För 2016 tänker jag mer än bara cykling. Jag har ju redan börjat träna lite annat än cykling, om än periodvis, typiskt utanför landsvägssäsongen. Viss träning blir ju rätt bunden till säsonger, exempelvis skidåkning (även om jag har rullskidor och kan träna under sommarhalvåret också). Styrketräningen har ju också varit ett inslag i träningen utanför landsvägssäsongen. En del löpning blev det för något år sedan och simning var ju något jag började med vid årsskiftet. Samt kajak, fast det är ju mer för avkoppling och inte för träning.

Jag började med att skissa på lite mål i stuk med SMART – att cykla (trainer och utomhus), springa, simma och åka skidor en viss distans under en utsatt tid samt att det ska vara genomfört innan ett datum. Det blev en rätt lång lista…

Syftet jag har är att jag vill få igång en regelbundenhet i att träna inte bara cykel utan även simning och löpning genom hela säsongen. Nej jag har ingen plan att börja med triathlon utan vill få variation i träningen och aktivera även andra delar av kroppen. Cyklingen kommer sannolikt även i fortsättningen vara primär fokus. Jag vill även få igång regelbunden styrketräning i förebyggande syfte. Snabbt inser man ju att det blir rätt mycket det här men det blir ju vad man gör det till – inte så att jag tänker bli proffs på allt.

Inte helt nöjd med målformuleringen ännu men i nuläget är min plan att starta träningen inför säsongen (landsvägssäsongen) 2016 i november. Tills dess startar jag med övrig träning vilket innebär att det kanske blir lite mindre cykel tills dess. Å andra sidan passar det rätt bra, lite säsongsvila (från cykel).

Smygstartade lite med löpning idag på lunchen, ett 5 km pass som inte gick helt bra. Fick lite känningar och fick gå en del av sträckan men ingen större fara behöver ju vänja kroppen till att börja med. Blir nog till att återuppta simning under denna vecka också.