I början av november 2014 började träningen inför 2015. Snart är det november 2015 och därmed dags att dra igång träningen inför 2016. Men hur var då träningsåret 2015?

PMC-grafen ger alla detaljerna om året 😉 Eller åtminståne en överblick och bloggen friskar upp minnet så man kommer ihåg vad man egentligen pysslade vid olika tillfällen.

Översiktligt så det ut på följande, månad för månad:

November 2014
Bestod av en mix av distans utomhus och en del trainerpass inomhus, på trainerna blev detta upplägg en av favoriterna. Körde även ett 20 minuters FTP-test och anslöt till kompiskampen.

December 2014
Fortsatt träning inomhus på trainer med olika intervaller 8 minuters, 10 minuters, 20 minuters och 30 minuters. Vid jultiden blev det även lite skidåkning och mtb i snön. Det var även i slutet av december som jag började med simning.

Januari 2015
Började det nya året med träning på nyårsdagen vid 10.30 tiden och ett simpass. Januari varvades med just simpass och trainerpass. Trainerpassen bestod av en mix av kortare intervaller på VO2Max effekt och lite längre intervaller kring tröskel effekt eller strax under. Gjorde den effektmässigt bästa 20 minuters intervallen på trainer i januari. Något enstaka distanspass utomhus också, det längsta knappt 5 timmar.

Februari 2015
Simning varvades åter med trainerpass. Några dagar med snö och då passade jag på att plocka fram skidorna också. Bland de tyngre träningsdagarna var nog en lördag i början av februari – 15km poå skate skidorna, 2 x 20 min trainer och avslutningsvis lite över 2000 meter simning.

Mars 2015
Träning på trainer tog en ny form, intervallerna blev kortare och intensivare. Samt utomhuscyklingen började ta fart, racer-premiär i mitten av mars.

April 2015
April och blev ett år klokare igen. Det var även månaden då det för första gången skulle vara dags att bekänna färg i bergen och riktiga backar – 1 veckas träningsläger på Mallorca. Visst levererade benen i backarna på Mallorca, men det skulle ju senare visa sig att dessa backar var ganska snälla. April var även startskottet i SMACK-serien, första tempoloppet i en hagelskur och kallt väder.

Maj 2015
Skaffade mig en kajak och tog en första tur i kallt väder där det dessutom började regna. Paddlandet var ju dessutom dagen innan årets enda tävling, SMACK-tempot, där det inte blev några förbättringar för min del i det blåsiga vädret. För övrigt var det en hel del fokus på distansträning inför Vätternrundan, samt en del hårdare körning med tävlingsgruppen.

Juni 2015
Ett av årets mål, vätternrundan sub9 prickades av i juni. Även tempo-formen var på väg upp under maj. Samt körde lite backträning inför sommaren.

Juli 2015
Började med ett bra linjelopp vid Skokloster, en klar förbättring från förra året. Semestern började och testade min våtdräkt som jag införskaffat för första gången, blev för den delen den enda gången denna sommar också. Spenderade sedan en vecka på cykel i Norge och körde 7-dagars etapploppet Viking Tour. De norska bergen var inte riktigt lika snälla som de på Mallorca, vissa var betydligt längre (även om de inte var så branta) medan andra var betydligt brantare. Det kalla vädret gjorde nog sitt också men kul var det även om det var kämpigt.

Augusti 2015
Började augusti med att bli rejält avhängd. Dock vände det och KM i tempo bjöd på ett riktigt bra lopp även om jag inte riktigt klarade mitt mål, 30 sekunder i från det. KM i linje slutade inte riktigt lika bra, där vart det närkontakt med asfalten – från 40km/h till 0 km/h. Årets selfie… Var dock uppe på cykeln ett par dagar senare och körde tempo

September 2015 
Lite bristande motivation och egentligen inga mål att träna för, därmed en månad med lägre intensitet i träningen. Lite blandand träning med bland annat cross, lite löpning, återupptog simningen och något pass på racer.

Oktober 2015
Säsongsvilan, i alla fall den planerade. Nu blev väl egentligen även september väldigt lik säsongsvila. Hur som helst så har oktober inte varit helt smärtfri – fick lite besvär både i samband med löpning och simning. Provade även Zwift för första gången och nu är oktober och säsongsvilan över strax, happy halloween!

Men åter till PMC-grafen den visar ju lite till.

Några punkter från året:

M1, veckan på Mallorca gav den första riktiga boosten till formen enligt grafen. Innan dess var det långsam uppbyggnad. Då jag endast hade pulsbaserad effektmätning med mig på Mallorca så är siffrorna inte helt 100 procentiga. I mina tidigare jämförelser så har den pulsbaserade mätningen visat lägre än mina mätare i vevpertiet.

M2, lite mindre träning inför vätternrundan för att vila upp sig dock en del långpass. Den gula linjen (TSB) hur pass ”fräsch” man känner sig gick upp och droppade efter vätternrundan – rätt naturligt då det tar en del att köra vättern.

M3, sju tunga dagar i de norska bergen gav en verklig boost till formen och körde även TSB i botten. Blev en del vila efter den veckan.

P1, högsta noteringen på 20 minuters snitteffekt. 298 watt på trainer under kompiskampen.

P2, KM i tempo och 295 watt i snitt under 20 minuter. Hade 300 watt i normalized power på de 45 min 30 sek som loppet tog, knappa 30km.

P3, högsta noteringen på 5 minuters snitteffekt. 352 watt i snitt under prologen av Viking Tour.

P4, KM i linje. Jag var i alla fall aktiv, 5 minuters snitt på 342 watt bland annat och en hel del uppe i täten.