Första passet i strävan mot säsongen 2016 är nu avklarad. Började med att utvärdera nuläget efter ett antal veckor med ostrukturerad träning.

Körde ett FTP-test i Zwift – uppvärmning och sedan 20 minuter så hårt man orkar följt av att man trampar ut ett par minuter efter avslutat test. FTP (functional threshold power) får man sedan ut genom att ta 0,95 x snitteffekten under de 20 minuterna man kör hårt.

Inte den bästa uppladdningen idag inför ett FTP-test med tanke på träning under helgen och en dag på jobbet. Fick i mig lite energi en bar och en gel när jag kom hem från jobbet och sedan var det bara att dra igång.

Körde med 2 effektmätare idag – dels den som sitter i trainern (som är en Wahoo KICKr) och sedan Power2Max eftersom jag körde med fin racern. Anledningen till att köra med två mätare var helt enkelt att se hur pass hur de diffar. Under säsongen kör jag ju till stor del Power2Max mätaren (och Stages när jag kör tempo-hojen). Alla mätare mäter ju lite olika, alla har ju felmarginal, det viktiga är ja att samma mätare mäter konsistent så man kan följa utvecklingen.

Hur som helst uppvärmningen kändes lätt till en början även om det var sektioner med +330 watt, efter några hårdare uppvärmningssektioner så var det dags för ett par minuter lugnare körning innan testet på 20 minuter drog igång.

Första 10 minuterna av testet flöt på relativt snabbt och bra, sedan blev det dock mentalt kämpigt och benen ville inte riktigt orka trycka på. Andningen var kontrollerad och pulsen också inom kontroll – ett resultat av att benen inte orkade trycka på.

Efter testet räknade Zwift ut att mitt FTP var 275 watt, baserat på effektmätningen från KICKr. Räknar jag ut baserat på effektmätningen från Power2Max så landar FTP på 270 watt istället. Så en liten diff i mätningarna, efter detta kan jag återgå till att använda min gamla racer och bara effektmätning från KICKr. Framtida FTP test blir väl till att plocka fram fin racern igen.

Inget jättetapp i 20 minuters snitteffekt sedan de sista tempoloppen i SMACK-serien under augusti, var väl under dessa som jag senast körde riktigt hårt under 20 minuter. Även om det som sagt varit ganska lugn träning och inte jätte många intensiva pass sedan jag kraschade under augusti. Ger väl en bra grund att stå på  inför den kommande träningen.

Nu har man 5 månader med träning att se fram emot innan vi är i början av april och början av landsvägssäsongen. Målsättningen naturligtvis högre effektvärde på FTP-test i slutet av mars men än viktigare högre värde på watt/kg 🙂