TKH

Bloggen om min träning

Cykel, Teknik, Träning

Ute på välbekanta vägar igen…

Tröttheten kom ikapp igår kväll, tog ju det lugnt och då somnar man tidigt. Vaknade väl runt 7 tiden imorse och tog det lugnt. Åt frukost i lugn och ro och funderade på vad man skulle göra av med dagen.

Funderade på att cykla ute, tvekade sedan, funderade på ett trainer pass senare på dagen, laddade min PowerPod, funderade lite till och tog till slut mig själv i kragen och bestämde mig för att cykla ett kortare pass ute.

Torrt väder och en del plusgrader, dock riktigt blåsigt. Plockade fram CX:n och monterade ihop den och pumpade däcken och skruvade fast en hållare för PowerPoden.

På med kläder och ett gäng med sensorer på kroppen och cykeln:

  • PowerPod på cykelstyret, en effektmätare som baserar effekten på lutning (backar), vindmotståndet, acceleration och friktion.
  • Kadens/hastighets sensor på cykeln
  • Cykeldatorn på styret med GPS (+hastighet) och temperatur, lutning (backar) samt att den samlar in data från övriga sensorer också
  • Pulsband runt bröstet
  • Moov runt vänster vrist, kopplad till telefonen via Blåtand. App i telefonen med en ”virtuell coach” som varje kilometer som rapporterade tid man tagit på sig, hastighet under den senaste kilometern, kadens senaste kilometern samt förändringar i dessa sedan förra rapporteringen. MoovPower raporterades också – någon form av beräknad effekt. Den kanske stämde någorlunda när det inte blåste motvind… Men vid de tillfällen det blåste motvind eller hård kantvind så var den effekt beräkningen helt ute och cyklade (det är jag rätt säker på även utan att ha hårda fakta, i alla fall om man tänker watt)
  • Hade även min BSXInsights runt höger vad men fick inte koppling mellan den och PowerPoden – så den kom inte till användning, den behöver ju en effektmätare

Det är högteknologiskt att cykla nuförtiden 😉

Mest nyfiken var jag dock på PowerPod, effektmätaren som jag fick för någon vecka sedan.

Första 5 minuterna av dagens pass så spenderade PowerPod på att kalibrera sig, watt-talet ökade sakta från 1 till 100 (som indikerade i % hur långt kalibreringen kommit). När kalibreringen var klar stannade jag vid vägkanten och slog igång Moov Appen & Garmin.

Visst fick man ut effekt-data från PowerPod och den visade sig på skärmen på min Garmin. Tyckte i början att den kanske visade lite hög effekt, men är ju svårt att säga när man inte har något annat än känsla att jämföra mot. Ska bli intressant att någon gång längre fram jämföra mot annan effektmätare. Samt nu körde jag ju med helt förinställda fabriksvärden i PowerPod, dessa kan man justera, antaganden om vikt och position på cykeln och storlek på däck. Dessa antaganden var ju inte riktigt överens med verkligheten.

Nåja det var i alla fall kul att komma ut på en runda, det var allt för länge sedan, 44km loggade Garmin. Loggningen i PowerPod datan sa något annat men å andra sidan den innehöll en sträcka på drygt 5 minuter som inte loggades av Garmin. Tycker mig dock att diffen är lite för stor, för så långt cyklade jag inte medan Garmin var avstängd.

Lite efteranalys av data från PowerPod i mjukvaran Isaac, ger helt andra watt-siffor också.. Samt skillnader i distans, hastighet och kadens också. Får väl vi tillfälle sätt mig in mer i mjukvaran och vilka inställningar man kan göra, samt senare när det är läge att ta ut racer och jämföra mot en annan effektmätare. Idag så körde jag ju med CX – därav säkerligen lite skillnad i däck exempelvis och rullmotstånd.

DSC00154

DSC00158

DSC00162

PowerpodTech

TP_Graph

TT_Analys

Screenshot_2016-01-30-14-59-36

Screenshot_2016-01-30-14-59-50

Screenshot_2016-01-30-14-59-57

Screenshot_2016-01-30-15-00-57

Screenshot_2016-01-30-15-01-02

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tema av Anders Norén