TKH

Bloggen om min träning

Cykel, Trainer, Träning, Zwift

Recovery time

Veckans sjätte och sista pass blev ett lugnt återhämtningspass, 1 timmes lugnt trampande i Zwift medan andra körde järnet i SZR TT – ett varv tempo.

För egen del var det låg puls och låga watt som gällde – visst ökade kanske watten lite väl i några backar (dvs långt över återhämtning) men det var kortvarigt och pulsen steg aldrig över 126 slag i minuten. I snitt landade pulsen på 96 slag i minuten och watten landade på 114 watt i snitt. Som högst var watten uppe i 317 ett kort tag, någon backe uppför…

Kan summera veckans träning med 7 timmar och 4 minuter loggade. 498,5 TSS loggade under veckan – en viss osäkerhet här med tanke på att jag inte gjort något test för att ställa in zonerna för simning samt gårdagens pass utomhus som mättes med PowerPod (när det gäller effekt).

En träningsvecka som bestått av 4 pass på trainer, ett pass utomhus på CX och ett pass simning. En bra vecka helt enkelt.

Den som följt bloggen ett tag vet ju att jag loggar en hel del data även om jag kanske inte analyserar eller använder den så jätte mycket, men det är ju kul att se vad man egentligen kan få ut för siffror och information om sig själv och sin prestation.

Det senaste tillskottet i loggning av data ha inte så mycket med träningspassen i sig att göra, utan denna gång rör det sig om återhämtning och sömn. En viktig komponent dock.

Fick hem en sömnmonitor för någon dag sedan som mäter en hel del – puls, andning, rörelse och heart rate variability (HRV) bland annat. Samt visar rapporter om nattens sömn men framförallt ska kunna visa på trender.

Detta har fått mig att börja läsa in lite på just heart rate variability (HRV) och hur man kan använda sig av det i träningen. Vad det innebär? Säg att man har en puls på 60 slag – under en minut. Detta betyder inte att det är en sekund mellan varje hjärtslag utan de kan variera mellan slagen allt mellan ½ sekund till 2 sekunder.

Exempelvis så är HRV stort under vila om hjärtat är välmående och tränat, HRV sjunker med ökad hjärtfrekvens och tränings intensitet samt HRV sjunker även vid mental stress.

Lite bilder från dagens lugna pass när några deltagare i SZR TT susade förbi i hög fart.

2016-01-31_1801240

2016-01-31_1848092

2016-01-31_1853374

2016-01-31_1855505

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.