TKH

Bloggen om min träning

Cykel, SMACK, Träning

Racer premiär – strul med att komma iväg

Igår morse var det lite ostadigt väder, blött på vägarna och det fanns en risk för lite duggregn. Skippade därmed cykling utomhus på morgonen, lite solskenscyklist är man ju tidigt på säsongen. Det vart trainer senare på dagen istället, passade istället åka iväg och klippa mig på förmiddagen.

Idag var det dock bättre förutsättningar, visst lite blött ute på vägarna på sina ställen men det skulle iaf inte regna. Vaknade som vanligt numera på helgerna tidigt, någon minut efter 6. Upp och äta frukost utan att stressa. Tog det lugnt och började så småningom göra mig redo för dagens pass. Samling vid 9 i Väsby.

Lite strul med att komma iväg och fick lite bråttom efter att ha smällt slangen i bakdäcket när jag pumpade. Istället för att börja snabbt byta slang så blev det till att snabbt leta fram ett annat hjulpar istället. Fram med aluminium hjulparet med bergskasseten (12-28), pumpa luft i dem.

Väl ute och kommer iväg i alla fall så pass att det var möjligt att hinna i tid, naturligtvis ska det vara en del motvind när man har bråttom. Kikar ned på cykeldatorn och ser att man har skyhög puls… Krånglande pulsband, struntar i det, så länge effektmätaren funkar så är jag nöjd 🙂 239 toppade pulsen för den delen under rundan, Trainingpeaks tyckte när jag kom hem och laddade upp passet att min nya tröskelpuls låg på 201 slag…

En hel del blåst ut idag men det blev i alla fall ett bra pass, lite slöa ben efter att ha kört lite styrkeövningar för benen igår. Blev ett pass med 3st farthöjningar vardera om 7-8km och däremellan lugnare tempo. Totalt 95km och 3 timmar vart det idag.

Tidigare i veckan har det bara blivit trainer om kvällarna, inte riktigt börjat med utomhuspassen efter jobbet än. Har blivit en del lite längre intervaller på lilla klingan och motstånd för att simulera klättring, samt en del korta intervaller på högre effekt. Samt ett testpass i fredags som visade ett uppsving i FTP.  En helt okej träningsvecka med cirka 8 ½ timme träning.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.