Långfredagen och klockan var ställd på att ringa strax efter 4 på morgonen, jag vaknade dock innan den hann ringa. Det var äntligen semester och dags att åka ned till Mallis. Tråkigt nog hade jag känt mig förkyld tidigare i veckan så måndag, tisdag och onsdag vart vilodagar, på torsdag efter jobbet provade jag att trampa lätt på trainer och känslan var ok.

Hur som helst allt var packat och klart till fredag morgon, bara att g sig ut till Arlanda i god tid och lämna in väskan och passera säkerhetskontrollen.  Röntgenapparaten reagerade på mina Garmin pedaler jag hade i väskan, dock inga konstigheter bara att visa att det var ett par pedaler. Samt naturligtvis möta upp resten av gänget som skulle ned. Frukost på flygplatsen i väntan på boarding och att flyget skulle lyfta.

Resan ned flöt på bra, transfer från Palma till Alcudia och sedan incheckning på hotellet. En snabb lunch på hotellet innan promenad till cykeluthyrningen, några stannade kvar på hotellet och skruvade ihop sina egna cyklar. Tog lite tid att få ut cyklarna, ingen konstighet kanske när det kommer ett gäng på 10 pers samtidigt.

Tillbaka sedan till hotellet som för övrigt var samma hotell, Sunwing Alcudia Beach, som vi bodde på även förra året. Byta om till cykelkläder och sedan ge sig ut på en första tur 🙂

14/4:  Dag 1 – Första passet på Mallis, nästan samlad trupp

Hela truppen begav sig ut på en gemensam tur och som alltid blev första turen lite ryckig och organiserad körning. Efter halva rundan så delades vi upp och körde tillbaka till hotellet via olika vägar.

Precis som förra året var det samling ute i Lime Bar tältet efter middag för att snacka om dagen och morgondagens rundor. Några föreslog tur till Formentor och fika där och lunch på vägen tillbaka, tyckte det lät som lite för mycket fikande 😉 Så föreslog en runda på runt 16 mil.

15/4: Dag 2 – Distans till sydkusten

Vaknade tidigt, en bra stund innan frukosten skulle öppna. Gjorde mig iordning och gick ut för en morgonpromenad. Vilket blev till en vana resten av veckan också, runt 30 minuter promenad innan frukost. Samt att jag var till frukosten strax innan de egentligen öppnade varje dag,

9.30 var det sedan dags att rulla iväg ut på dagens cykling. Fick korrigera distans för mitt långpass, då jag hade kikat lite närmare på kartan och insett att det skulle bli runt 17,5 mil istället för utlovade 16.  Min beskrivning av rundan att det inte skulle bli så mycket fikande sålde inte in den 😉 Var bara Magnus som hakade på, vi fick dock sällskap en liten bit av en annan grupp som rullade mot samma håll. Litade fullständigt på navigeringen i min Garmin Edge 1000 och den tog oss ut på trevliga små vägar.

16/4: Dag 3 – Solorunda

Förra året var jag ute på en solorunda för första gången på Mallis, blev även en lång solorunda i år. Ibland rätt skönt att cykla själv, även om man får göra allt jobb själv men man kan ta det i sitt egna tempo. Hade först planerat att cykla söderut och sedan in mot bergen och lite nya vägar. Dock så såg det lite dystert ut över bergen med mörka moln, så bytte planer och styrde om mot Porto Christo istället och en lunch där innan jag cyklade tillbaka till Alcudia.

Även om  det blev en öl efter cyklingen på stället i närehetn av hotellet var det ju aldrig tal om några sena kvällar, för att orka med cyklingen så hade sömnen prioritet.

17/4: Dag 4 – Bergspasset utan fika & lunch

Dag 4 skulle bli en repris av dag 4 från förra året, ett långt bergspass – Lluc, Sa Calobra & Soller. Jag hade under de första dagarna fortsatt känt av lite av förkylningen, lite täppt och rinnande näsa men inget mer än så. Var bara bergsgänget och jag som samlades vid 9, så tänkte att jag hänger med en stund i alla fall och beslutar mig längs med vägen hur jag gör. Framme vid första backen upp till Lluc kör jag iaf, provar hur det känns. Benen känns bra, betydligt bättre känsla för klättringar jämfört mot 2016, i stil med känslan jag hade 2015. Upp kommer jag och det känns helt okej, bestämmer mig dock för att inte gå all in på rundan utan kör n kortare variant. Bättre att ta det lite lugnare och hålla hela veckan tänker jag, kör med upp till Col de reis. Vänder dock på toppen utan att åka ned till Sa calobra. Tar en tur längs med bergkedjan till toppen av piggen och vänder där, kör sedan tillbaka längs med bergskedjan till Pollenca och fortsätter till Port de Pollence och sedan Alcudia. Slutar med att jag köra hela turen utan lunch, äter det jag har med mig i bakfickan banan och energibar  under turen.

18/4: Dag 5 – Både lunch & fika

Det här året försökte jag skippa en del av fikandet på turerna, gick ganska bra. Blev i alla fall en tur med fika. Försökte även tänka lite på val av mat i buffén och inte äta allt för stora portioner, så lätt att äta mer än vad man behöver.  Själva turen vart återigen till sydkusten, och fikat vart i Petra. En fikabild får summera dagen, passande nog firades det en födelsedag denna dag så det fanns anledning att äta tårta.

19/4: Dag 6 – San Salvador

Dagens runda blev till San Salvador och en klättring upp till klostret, inte varit där tidigare. Lite sämre väder än tidigare i veckan, kalla vindar som dessutom hade ökat i styrka under natten. Planen från början var San Salvador & Cura men det blev bara San Salvador och Randa (ingen klättring upp till Cura). Punkteringar, lunch som drog ut på tiden och så vidare gjorde att tiden rann iväg och vi skippade klättringen upp till Cura för att vara tillbaka till hotellet någorlunda i tid. Ett klokt beslut tycker jag, rundan vart alldeles lagom i alla fall.

20/4: Dag 7 – Mera berg, Soller & Piggen

Fram mot slutet av veckan var det flera stigningar att klättra, en kylig morgon med kalla vindar men vi rullade ändå söder ut med vinden i rygg. Soller och Piggen skulle klättras och sedan skulle det cyklas längs med bergskedjan till Pollenca och tillbaka till Alcudia. Benen hade redan en hel del mil i sig men de kändes trots det hyggligt pigga på klättringarna. Förra året körde jag ju inte upp för dessa berg, däremot körde jag dem för två år sedan så visste ju vad som väntade. Hittade i båda fallen snabbt en bra rytm på stora klingan fram som passade mid bra, sedan var det bara att mala på till toppen. Inget nytt personbästa på Soller men däremot på Piggen så vart det en liten förbättring på mitt personbästa. Utförskörningarna däremot var inte lika skoj som klättrandet, kallt, kallt och lite till kallt… Blev hur som helst en bra runda och nöjd med valet att klättra lite till 🙂

21/4: Dag 8 – En kort runda men en lång dag

Sista dagen och vi skulle checka ut senast 12 från rummet, incheckning av bagage mellan 12 och 13. Transfer till flyget 21.30 och flyget skulle lyfta 23.55 och landa på Arlanda 03:30. Många timmar att spendera däremellan. Några i gänget skulle ta vilodag, en del skulle cykla med olika starttider.

Velade lite i hur jag skulle göra och bestämde mig sedan för att köra en runda innan utcheckning för att sedan efter utcheckningen hänga med mina rumskompisar som skulle ut på en runda efter 12.

Kom iväg vid 9.30 och körde en 5 mils runda, på vägen tillbaka mot hotellet bestämde jag mig för att det fick räcka med en runda och att jag skulle ta det lugnt på eftermiddagen. En sista gång i motvinden längs med Vassvägen, få cyklister på väg in mot Alcudia, blev en lång tröskelintervall i motvinden. Måste säga att det ändå var förvånansvärt bra ben även med drygt 100 mil cykling i dem under veckan och en del klättringar.

Resten av dagen blev lunchande och middag ute på stan och där emellan vila och promenerande på stan. Hyrcykeln lämnades också tillbaka.

22/4: Dag 9 – Hemma och sammanfattar

Hemma igen strax efter 4 på morgonen och somnar ganska snabbt på soffan för ett par timmars sömn. Frukost på det och sedan strax efter 10 på morgonen ett lätt pass på trainer, drygt 30 minuter på låg belastning som aktiv vila.

Det har varit en fantastisk vecka igen, bra väder och gott sällskap. Bra och varierad cykling. Skippat en del så som Sa Calobra och Formentor men även sett andra delar av ön som jag inte sett tidigare.  Även om jag innan resan hade en tanke om att inte jaga mil så blev det en hel del mil, drygt 100 mil på 8 dagar och höjdmetrar som jordens högsta berg. Nästan en hel arbetsvecka rullandes på cykeln, ja jag gillar helt enkelt att ha en aktiv semester 🙂 Hellre det än att ligga i solstol dagarna långa…

Det var tredje året i rad på Mallis, visst börjar man känna igen en del vägar och kanske det vore kul att se andra ställen framöver. Å andra sidan det är ju mycket trevlig cykling på Mallis och det finns en hel del vägar man inte har cyklat än. Framtiden får väl visa 🙂