I oktober 2014 när jag skaffade mig en smart våg – en våg som är kopplad till Wifi och olika appar. Som synkar upp mätdata varje gång man ställer sig på den. Så knappade jag in en målvikt i den tillhörande appen – 70 kg knappade jag in i den.

Inte för att sträva efter det stenhårt – välmående är ju betydligt viktigare än vikt och att man trivs med sig själv. Anledningen att det blev just 70 kg är att det var väl runt där som jag vägt som lägst i modern tid vad jag mindes, runt 2005 eller så.

Därefter har min vikt varit lite upp och ned – har ju haft långa perioder utan någon som helst träning, mycket resande i tjänst, osv. Som mest har nog vågen visat runt 90 kg.

Andra perioder ha jag varit närmare 70 kg igen, exempelvis 2012 när jag körde Vätternrundan för första gången så var vikten strax innan på runt 72 kg.

Senare år så har det pendlat runt 75-77 kg, fram till förra året som var ett mellan år i träningen och man la på sig något extra kilo. Kortare uppehåll från träning och motivationsbrist.

Det är var väl nånstans där vid årsskiftet som jag tog mig själv lite i kragen, inte med målsättningen att rasa i vikt utan för att äta lite bättre. Tänka lite mer på vad man åt och inte äta allt för stora portioner utan hellre äta oftare istället. Inga jättestora skillnader i vad jag äter, skippar väl kanske bröd till lunch lite oftare nu, skippar potatis/ris/pasta lite oftare och väljer rotfrukter/grönsaker istället. Lite minde godis. Men jag unnar mig fortfarande att äta onyttigt också.

Jag hade inte som mål egentligen att nå det målet som jag en gång i tiden knappade in i appen – utan tänkte snarare något enstaka kilo för att komma tillbaka till nivån som jag var på tidigare.

Nu se det dock ut som om jag efter ett par år har nåt målvikten jag skrev in för ett par år sedan – till och med strax under den om vågen visar rätt.

Började redan i de tidiga åren med att lyfta skrot 😉 Skämt åsido, när jag var ung var jag väl lite aktiv i alla fall även om jag inte va med i lagsporter eller liknande.

Runt 2005 var det promenader, styrketräning och en del boxningssäck som träningen bestod av. Lite tennis också nån sommar vill jag minnas.

Slutet av 2008 hade man en lite rundare form, efter att ha tappat träningen i slutet av 2006. Ett par år utan träning.

2010 fortsatt utan träning…

2017 efter ett par års träning med mestadels cykel. Små justeringar som gett resultat. Dock som sagt vikten är ointressant egentligen – att man mår bra är det viktigaste.

 

Senaste vägningen visar långt nedanför målvikten, närmare 65 än 70 men den är tagen direkt efter ett längre distanspass (för att se på förlust under ett pass). Får se till att försöka stabilisera upp nu runt 70.

En effekt av detta är ju naturligtvis när man tittar på effektsiffror för cykling som man ofta kikar på i watt/kg. 5 sek värdet i grafen ovan kan man bortse ifrån, en del felaktiga värden från effektmätaren har stökat till den. 1 min värdet är inte helt aktuellt heller då jag inte har försökt köra en max satsning på ett tag. 5 min & 20 min däremot är mer aktuell

a.

Ser man på min träningstid på cykel under det här året så har det varit mycket tid i zon 1 & 2 vilket iofs det blir rätt naturligt när man är ute och kör i grupp.