Det kanske inte har varit den varmaste sommaren i historien vädermässigt men det har varit en mycket bra sommar på många olika sätt. I år hade jag inga större planer för semestern, två saker fanns i tankarna

  • En aktiv semester med en hel del träning, men kanske inte max puls hela tiden. Samt cykla lite nya vägar och gärna paddla lite kajak också.
  • Inte flyga och fara runt som en dåre, visst vill man se nya ställen behöver man ju resa en del men ville iaf minimera resandet. Inte som vissa semestrar då man spenderat +300 mil i bil och kört runt landet eller varit ständigt på resande fot under i princip hela 4 veckor som man haft semester.

En riktigt aktiv semester har det blivit med ”galet” mycket träning, iofs inte första gången jag tänkt mycket träning under en semester. Redan förra året hade jag i tankarna 20 timmar träning per vecka under semestern. Då höll det inte.

I år har det varit annorlunda – fått in nya inslag i träningen, blivit motiverad av vänner att träna, blivit pushad av vänner på träningspass, haft en helt annan motivation själv och formen har varit god vilket i sig gör att det är roligare och mer motiverande att träna.

Men det har inte varit max puls och träning hela tiden utan har även tagit mig tid för återhämtning och att koppla av – umgåtts med vänner, filmkväll, utomhus bio, discgolf, bastukväll, dopp i sjö/hav, suttit på en klippa och bara njutit av solen, med mera. Livskvalité helt enkelt.

Sista veckan på jobbet innan semestern var det lite mer fokus på vila och återhämtning, spendera tid och umgås med vänner. Även om det blev en del timmar träning den veckan också, ett långt distanspass med klubben på lördagen och sedan solo cykling på Åland på söndag.

Första semesterveckan spenderades på Åland – cyklade, paddlade kajak, sprang och simmade i havet. Men passade även på att turista lite och bara koppla av.

Andra semester veckan spenderades delvis hemma och delvis uppe i stugan som kattvakt. Fortsatt med att vara aktiv cykling både på mtb & racer, paddling, funktionell styrketräning, simning och löpning.

Tredje veckan blev en liten avstickare till Dalarna och ett par dagar i Tällberg med bland annat cykling runt Orsasjön och Siljan och mtb på fina leder i Rättvik. Helgen åter hemma och cykling med klubbkompisar – racer och mtb. Vågat köra lite mer stökigt på mtb under sommaren – inte bara grusväg. Även om jag fega ut lätt i skogen på lite mer tekniska partier men ett litet framsteg 😉

Sista semesterveckan var det dags att landa hemma, spendera tid på hemmaplan och verkligen hinna vara på hemmaplan istället för mot andra semestrar där man kanske kommit hem till helgen innan man ska börja jobba igen.

Summerat som sagt en mycket trevlig sommar med variation i aktiviteter, träningsmässigt tar jag med mig att jag kommit igång med löpningen (både sprungit snabbare och längre än vad jag någonsin gjort), många trevliga cykelturer och passen med alternativ träning – mer variation som ökar motivationen och gör gott för kroppen (inte bara ”enformig” cykling).

Även om jag inte känner att den mentala energin eller den fysiska energin är på topp just nu, kanske inte så konstigt med tanke på runt 85 timmar träning/motion under de senaste fyra veckorna. Men batterierna är laddade med energi för hösten, ge det bara några dagar med lugnare träning och att landa i vardagsrutinerna så ska nog den mentala och fysiska energin hittat i balans också. Förutsätter dock att man inte blir sjuk direkt av att man börjar pendla igen (pendeltåg/tunnelbana).

Det jag framförallt tar med mig från denna sommar är alla upplevelser, minnesvärda stunder med vänner, sånt som ger energi när man tänker tillbaka under vinterhalvåret när det känns grått och trist. Men först tar vi tag i sensommaren och hösten och allt vad det kan tänkas erbjuda – det blir vad man gör det till!

Avrundar med ett gäng osorterade bilder från sommaren.