Dagens bestod av att rulla lätt med tempohojen i cirka en timme, lätt träning för att låta kroppen återhämta sig efter alla träning under semestern. Samt träningen igår tog mer än vad det kändes efter passen igår.

Gårdagens träning bestod av 8km löpning blandat asfalt & elljusspår (grus) i relativt lugnt tempo – runt 5:30/km. Försökte verkligen att tänka på det hela tiden – håll ett lugnt tempo. Dels för att jag har tänkt mig som sagt lättare träning ett par dagar (började med det i söndags med ett kort & lätt pass på trainer inomhus). Runt 45 minuter löpning följdes sedan upp av runt 45minuters pass med styrkeövningar med hjälp av kroppsvikt – knäböj, utfall, chins, sit-ups, armhävningar. Igår var vi heller inte ensamma på utegymmet, det var andra som var där och tränade – vart en tabata intervall bestående av 8 ronder knäböj som bonus med dem.

Igår kändes armarna som spagetti efter armhävningar & chins, fortsatt idag har armarna känts av men även baksida av lår. Benen kanske inte var så tåliga som jag trodde, utfall med ett ben uppe på en bänk tog mer än de vanliga utfallen. Hur som helst det var ett bra pass med mycket bra pepp.

Dagens pass som sagt lugnt, knappt 3 mil med tempohojen och n snittpuls på 109 slag. Ingen direkt ”tempofart” med tanke på 30km/h i snitt men farten var inte det viktiga idag utan fokus var tempopositionen – nöta en del kilometer i tempoposition för att få in vanan i kroppen.

För övrigt så har ju vardagen rullat igång, två dagar på jobbet avklarade denna vecka. Det blir ju lite skillnad mo när man är ledig – hur och vilka tider man äter blir påverkade, exempelvis igår vart det ju lunch vid 12 tiden och en banan på eftermiddagen. Fick i mig en macka och lite druvor strax innan träningen, vilket var lite väl nära inpå träningen. Får nog fundera på att ta med mig något att äta under eftermiddagen på jobbet för att ha bättre energi till träning på kvällstid.

På sistone har det ju varit mycket träning men ändå hyggligt kontrollerat, visst har det funnits perioder där kanske träningsbelastningen varit lite väl hög och risken för skador högre därmed. Otroligt nog har jag klarat mig utan några skador, och ska man lite på graferna så börjar jag ju också återhämta mig (även om det inte alltid känns så).

Inte rest så mycket i sommar men resande tycks vara bra för mig. Mindre fysisk stress när jag reser…

Ett glas eller två för mycket av alkohol däremot tycks ju ha en negativ inverkan, kanske inte helt oväntat. Däremot en liten mängd ett glas eller två tycks inte ha någon större påverkan.

 

Inga större avvikelser på sistone i mätningarna. Man kan ju se en minskning i HRV och ökning i HR i ovan graf de senaste dagarna. Kan ju vara så fysiskt men jag har även bytt telefon under denna period, mätningarna sker med telefonens kamera, så det kan ju ha en viss inverkan också.

Trenderna pekar som sagt inte på några större förändringar utan just nu tycks den fysiska konditionen vara i ett ganska stabilt läge.