En vecka sedan jag sprang Stockholm Halvmarathon, en vecka kvar till nästa utmaning och Lidingöloppet 30.

Dagarna efter Stockholm Halvmarathon så har väl kroppen varit lite trött, kanske inte var det smartaste att köra intervallträning på söndag morgon.

Som vanligt inte speciellt mycket koll på vad jag gett mig in i 😉 men det är ju inte så att jag ger mig in i saker helt oförberedd. Ibland så måste man ju våga, annars kommer man inte iväg. Lidingöloppet blir ju mitt andra lopp inom löpning förvisso men det första terrängloppet. Dessutom en längre sträcka än vad jag har sprungit tidigare men jag har ju större utmaningar som väntar nästa år när det gäller löpning i terräng – Salomon 27K och Fjällmarathon. Två lopp med betydligt fler höjdmeter än Lidingöloppet – dessa har jag dock tänkt mer på ifrån perspektivet upplevelse än prestation. Springa i fjällmiljö och få en naturupplevelse – vad det blir för tid spelar ingen större roll utan det är mer grejen att ha gjort det.

Men som sagt helt oförberedd är jag ju inte på vad som väntar, har ju trots allt sprungit en del och en del av passen har ju varit över 2 mil och upp till 2,7 mil. Mestadels har jag sprungit på asfalt men ett par pass har det i alla fall blivit i elljusspåren också och i lite mer kuperad terräng. Grundkonditionen finns ju där även från bland annat cyklingen.

Sedan strax innan årsskiftet, när jag tog mig i kragen gällande träningen har det nu varit runt 9 månader med kontinuerlig och bra träning. På senaste tiden har det ju periodvis blivit väldigt mycket träning också. Innan sommaren var det relativt mycket cykelträning, under sommaren var det mycket träning av allt möjligt, och nu efter sommaren har det vissa veckor blivit mycket träning i kombination med jobb. Framförallt många pass per vecka.

För att håll i långa loppet kommer det att få bli (är tanken i alla fall) lite av en vilomånad efter Lidingöloppet. Med vilomånad menar jag inte att jag kommer lägga av med träningen helt och hållet. Utan vad jag tänker mig är minskat antal pass i veckan (jag har ju nu kört upp mot 7-9 pass I veckan) – måttliga 4-5 pass kanske, även det är ju mycket men ger i alla fall utrymme till 2-3 vilodagar utan några pass. Gällande intensitet tänker jag också dra ned, jag kanske kommer köra ett lite hårdare pass i veckan för att underhålla konditionen ordentligt men för övrigt är tanken mer åt motionshållet – lågpuls träning för att hålla igång.

Hög tid att låta kroppen vila ett tag – fram mot slutet av oktober är det dags att dra igång uppladdningen inför 2018! Startar detta med Night Trail Run, 10 km med pannlampa på Järvafältet.

Sprang mitt sista långa pass igår kväll inför Lidingöloppet – 27 km. Längsta jag sprungit någonsin hittills. 2 stycken High 5 gel intogs under löpningen samt en del vatten. Försöker lära mig få i mig lite energi under löpningen, Stockholm Halvmarathon sprang jag ju utan energi intag – endast vatten vid 3 tillfällen.