Race plan var att försöka få en bra position i min startgrupp. Jag startade i grupp 11, sista för dagen. Lyckades med att hamna precis framför startrepet, längst fram i gruppen. Därmed var strategin klar ta i så mycket man vågade och orkade för att komma loss och få en bra förutsättning.

Öppnade hårt och var bland de första i min startgrupp fram till där det började smalna av, sedan var det bara att springa efter känsla.

Hade ju fått lite olika tips inför loppet

  • Hålla igen lite till en början
  • Springa på vad man orkar under de två första milen, man orkar ändå inte öka i slutet

Valet föll på det sist nämnda, springa så fort som möjligt i början där det gick.

De tre första kilometrarna var fri väg sedan kom man ikapp andra löpare och att springa förbi ett pärlband av löpare.

De första 15km gick riktigt bra även om det var mycket löpare i spåren och bitvis svårt att ta sig förbi. Men hade ett bra tempo och ett bra flyt.

Sprang med vätskebälte idag för att inte hindras av köer vid vätskekontrollerna, dock så hoppade ena flaskan ur bältet någonstans efter en mil, ingen tid att plocka upp den så den blev kvar i skogen.

Det var väl kanske någonstans efter 22-23km som man började känna sig lite trött, att växla tempo vid passeringar av andra löpare började nog ta ut sin rätt samt den kuperade banan och distansen. Passade därmed på att ta lite sportdryck/pepsi i kommande vätskekontroller, för extra energi. Även om jag hade tagit 2 gel under loppet.

Efter Abborrebacken, som visserligen var lite jobbig men som det gick att springa uppför, blev det lite lättare med passeringar igen. Lite glesare på banan men då var ju inte benen lika pigga längre.

Efter 2:27:17 kunde man springa i mål, mycket nöjd med tiden med tanke på att jag började springa midsommardagen i år. Visst trött i benen efteråt idag men så var det ju 30km kuperad terräng, dock ingen smärta i kroppen (förutom tröttheten som är rät sort av smärta). Eller ja viss smärta fick jag med tanke på en blåsa stor som två tior i fotbotten. Det var blött idag, blöta strumpor och skor efter ett tag resulterade nog i blåsor men det får man ta. Lerigt vid start och någon backe längs med banan samt vid målet men annars var det bra förhållanden.

Nu väntar en månad med vila (om än träning men med lägre intensitet), Night Trail Run i slutet av oktober blir startskottet inför säsongen 2018!

Jag har bestämt mig också för den kommande månaden, ostrukturerad träning! Vad som faller in för känsla för dagen eller vad vänner drar med en i – det är vad som kommer bli i form av träning under kommande månad. Det tror jag ger bäst återhämtning både fysiskt och mentalt!