Det börjar närma sig november och någonstans i de trakterna brukar startskottet gå för att börja träna inför kommande säsong. Det kanske inte har varit ett så tydligt avbrott mellan med säsongsvila som förr, då det varit ganska mycket träning mer eller mindre ”oavbrutet”.

Hur som helst är det i alla fall dags att börja blicka framåt på allvar och fokusera träningen inför 2018 – det finns återigen mål att jobba mot.

Majoriteten av målen som är uppskriva hittills handlar om löpning men tänkte jag skulle börja med lite tankar kring träningen fram till nästa säsong gällande cykel – för det är inget jag kommer att lägga av med. Samt jag har ju ett mål gällande cykel också – Vätternrundan SUB8.30 två veckor efter Stockholm Marathon.

En traditionell träningsplan bygger ju till stor del på lågintensiv träning under vinterhalvåret och stor träningsvolym. Med syfte att bygga en aerob bas.

Problemet med den typen av träningsupplägg är det tar en hel del tid. Ser man på en vanlig vardag är det inte speciellt många timmar som blir över för träningen efter jobb, resor till/från jobb, vardagssysslor, etc. Så en viss tidseffektivitet är ett måste. Under vardagen är det oftast träning på kvällstid som gäller – vilket innebär att det är mörkt ute, kanske ruskigt väder, etc. Inget som heller lockar speciellt mycket.

Där med väljer jag en annan väg när det gäller träningen för cykel under vinterhalvåret – en som är mer högintensiv.

Utomhuscykling på kvällar i mörker lockar inte, så länge det är någorlunda milt väder under helger så kan jag cykla utomhus när det är ljust. Men för kvällsträningen väljer jag kortare pass på trainer i form av intervallträning på högre intensitet. Jag har kört detta upplägg förr också och tycker att det har funkat bra. Intervaller strax under tröskel, tröskeln samt VO2Max.

Detta blandat med om möjligt ett längre pass och på lägre intensitet under helg när det är ljust. Nu kommer ju en hel del ”låg intensiv” träning även komma från alternativ träning (kanske inte så mycket alternativ träning längre för min del med tanke på mina mål) i form av löpning och simning.

Det är vad jag har att se framemot på trainer strax – intensiva intervaller! En del av dessa pass kommer att följas upp med löpning direkt efter också.

Norska 4×4 minuters intervaller, 5 x 3 minuters VO2Max intervaller, lite längre intervaller på 8, 15 och 20 minuter runt tröskel. Ja får snickra ihop ett par pass att variera mellan. 40-45 minuters pass de gånger man ska ut och springa efteråt, samt något lite längre intervallpass för de gånger man bara kör trainer.

Höja taket under vintern med korta intensiva pass, de längre passen får vänta till säsongen igen. Med undantag då om det är milt väder på helgerna 😉 Kommer nog bli många timmar träning i alla fall…

Should you do high intensity training rather than base training in Winter?

The Myth of Winter Base Training For Cyclists