TKH

Bloggen om min träning

Allmänt, Träning

Throwback till 2012 och förvandlingen till landsvägscyklist

2012 hände en hel del i avseende min cykling, framför allt förvandlades jag till landsvägscyklist.Ett långt inlägg med många bilder för att beskriva året.

Året inleddes tydligen i mörker och fortsatt på MTB och racer/trainer inomhus men ganska snart skulle det bli ändring på det.

Det dök nämligen upp en stor kartong i början av året som satte fart på förvandlingen till landsvägscyklist. Även om innehållet i sig egentligen inte var ämnat för landsväg..

En utökning av cykelstallet i och med en cyclocross, en allsidig cykel som skulle hjälpa mig i träningen mot Vätternrundan under våren.

Ett år där det var lite snö sina stunder men det satte inte stopp för cyklandet varvade mellan MTB och CX.

Relativt snabbt så tog rundor med CX upp större delen av träningen utomhus, tills det blev väder för racer.

2012 var året när intresset för cykling började växa och därmed började det även märkas i cykelprylar… En första uppgradering av racern med nya hjul till den.

Det var dock inte bara cykling under året utan jag hade ju faktiskt köpt ett par skidor i slutet av 2011 och de kom till användning under 2012. Intresset för idrottande ökade.

Och som sagt MTB:n blev en allt mer sällsynt träningskompis. CX och racer började dominera i träningen.

En annan ny grej för min del var att jag för första gången gick med i en idrottsförening – SMACK. Till en början var jag en väldigt passiv medlem, visst jag skaffade mig klubbkläder och så men fortsatt så cyklade jag själv under första halvåret av 2012. Funderar fortfarande på varför jag körde ed handskar på min trainer-pass, eller var det bara vid fototillfället, hmm…

Fram tills nu hade jag även kört med SPD-skor eller med platta pedaler löpardojor. Se ett annat steg i förvandlingen var att jag på racer gick över från SPD till SPD-SL och riktiga landsvägsskor.

Även om crossen fick rulla en hel del landsväg så körde jag även en del enklare motionsspår och grusvägar med den också. Tanken med den var ju en allsidig cykel.

Det tidigare resesällskapet, MTB:n, byttes ut mot CX & racer. Smidigt med högt i tak i bilen, bara att ställa in cyklarna 🙂

Det varvades friskt mellan CX och LVG i cyklandet uppe vid stugan precis som hemma också.

Då jag hade Vätternrundan som mål för året gick jag in i träningen relativt seriöst, målmedvetet – det innebar att man inte alltid kunde cykla i fint väder utan vissa pass ja då blev det blött. Målmedvetenheten, när jag väl har mål, har hängt kvar sedan dess. Jag gillar att utmana mig själv men vill även vara väl förberedd inför de utmaningar jag antar.

2012 var även året då jag körde mina först motionslopp inom cykel. Det första blev Tierpsrundan och sedan någon vecka senare Roslagsvåren.

Träningen blev mer seriös under 2012, så pass att jag till och med skaffade ett extra hjulpar enbart för trainer-bruk. Det skulle vara enkelt att skifta mellan att köra utomhus och trainer. Bara att byta hjul, de skulle inte finnas några ursäkter för utebliven träning.

Numera har jag ingen användning för detta hjulpar, någon som behöver ett enkelt träningshjulpar?

Även om jag var med i SMACK och körde SMACK-rundan så var jag som sagt inte aktiv i klubben än, kände egentligen ingen i klubben än, hängde inte med på träningar…

Körde min träning själv. Det första träningspasset som jag körde med SMACK (om jag inte minns fel) var någon vecka innan Vätternrundan, hade börjat fundera på att det vore nog bra att ha lite mer erfarenhet att köra i grupp. Även om jag inför Vättern inte hade någon grupp att köra. Så en helg rullade jag ned till Coop i Märsta, ja på den tiden hade vi träningar med start i Märsta, och hamnade i Vätternträning för SMACK sub9. Jag hängde med, dock i svansen på dem, de körde belgisk kedja och det var något jag aldrig hade kört. Visst fick uppmuntran om att köra med i kedjan men ville inte förstöra något, hängde med ett par meter bakom istället. Ja jag hängde med 🙂

Cykelprylarna de bara ökade, fast i sporten, en Garmin cykeldator hade införskaffats under året och det blev ett till hjulpar inför Vättern… Bytte även bromsar på cykeln – uppgraderingar som sagt. Att grotta ned sig i cykelprylar jag det var ju som sagt en av anledningarna till att jag fastnade för cykel i slutändan.

Så blev det dags för årets stora mål, att ta sig runt Vättern och trampa de 300 km. Veckorna innan hade varit kallt väder bland annat 2 veckor innan när Stockholm Marathon gick så var det kallare än på julafton året innan… Jag hade starttid på natten, strax innan 3. Startade i uppehåll men prognosen lovade regn och visst vart det regn. En timme efter start började regnet som sedan höll i sig runt 5 timmar, blött och kallt. Men jag var förberedd med varma kläder. jag hade egentligen ingen målsättning gällande tid, det viktiga var att ta sig runt. Någonstans där i bakhuvudet fanns väl en tanke dock att det vore kul att klara det under 10 timmar. Till en början såg det ju ut att gå vägen, körde själv men hängde på spontana grupper som bildades. 30 mil är dock långt och det började bli knappt om tid att hinna under 10 timmar. 2 mil innan Motala blev det också ofrivilligt stopp på grund av punktering. Rullade in på 10h 20 min i Motala, även om det inte var under 10h så var jag riktigt nöjd, den omedelbara tanken var att jag ville göra detta igen. Dock dröjde det något år till dess.

Semestern 2012 tog mig till södra Sverige bland annat Karlskrona och en tur upp längst med Västkusten. Crossen fick följa med som resesällskap och det cyklades på en hel del nya vägar längst med kusten.

Det var inte bara södra Sverige som besöktes utan Funäsdalen fick också ett besök av en SMACKare som cyklade lite cross i fjällen på grusvägarna. Det var en sommar med mycket bilåkande, inte bara cyklande.

2012 var även året då mitt intresse började växa för att strukturera min träning och började träna vissa pass på ett mätbart sätt för att kunna jämför och se utvecklingen av träningen.

Ett år när jag cyklade på vägar strax söder om Stockholm ned mot Nynäshamn, typ enda gången jag gjort det. Fick guidning från Farsta av en projektkollega.

Crossen fick rulla väldigt mycket under sommaren och hösten 2012, när jag bläddrar igenom bilder som jag tagit under året så är det ofta som den är med ute på träningen.

Jag gav mörkercyklingen en chans under 2012, det är nog året då jag cyklat i mörker flest gånger. Vet inte riktigt vad som hänt med det på senare år, jag fastnade väl aldrig riktigt för det. Istället tog träning på trainer över i mörkret.

Denna investering, den första effektmätaren som jag skaffade mig förändrade mitt sätt att träna framför allt under höst/vinter/vår på trainer. Istället för att bara trampa och hålla igång så fick passen ett syfte.

Cyklingen i mörker utomhus övergick till cykling inomhus framför en skärm. Strukturerade intervallpass blev ett återkommande tema i träningen.

2012 var verkligen året då jag fastnade i sporten och träning, det kom en till stor kartong i slutet av året.

En uppgradering av MTB.

Men de var inte enbart cykel, utan intresset för att röra på sig sträckte sig längre än så – längd skidåkning. Både klassiskt och skate. Ett intresse som hade börjat växa i början av året.

Faktum var att 2012 var ett snörikt år, både här hemma innan jul fanns det snö. Kunde både cykla i snö och åka skidor.

Än mer snö fanns det under julen vid stugan. Dock finns det ju inte så mycket skidspår i närheten alltid. Ute på isarna brukar det finnas möjlighet att åka men inte när det är denna mängd snö. Istället blev det till att åka ospårat och spåra upp själv längs med en grusväg med gott om snö.

Det här med att hitta på tokigheter, ja det kanske sitter i generna… Mina tokigheter har en lite annan form dock.

Året avslutades med ett par dagar i fjällen och ett till besök i Funäsdalen, spenderade dagarna ute i skidspåren och åkte både klassiskt och skate.

2012 året då jag förvandlades till landsvägsåkare och fastnade i cykelsporten. Dock som kan ses av bilderna, min träning var på egen hand. Har inte hittat en enda bild från klubbträning…

To be continued – hur jag blev engagerad i SMACK

1. hampus

Hej!

har du det enklare hjulparen kvar?