Större delen av året har jag haft bra motivation för träning. Framför allt efter att Mallis resan i april, under sommaren och efter sommaren. Så pass bra motivation att träna att jag inte riktigt kunde hålla igen och ta en ordentlig vilomånad.

I början av denna vecka var dock inte motivation på topp. Första halvan av veckan kändes väl mest ”trött och hängig”. Trött på tåget in till jobbet, trött på tåget tillbaka hem från jobbet – inte hänt på ett bra tag.

I måndags när jag gick hem från tåget och det var lite kyligt ute höll jag på att kasta in handduken gällande träning. Lyckades dock ta mig själv i kragen efter att ha fått i mig lite energi (kanske det som var en del av problemet – inget energi intag sedan lunch) för ett träningspass. Det blev 10 km på rullskidor i trevligt kvällsväder och som alltid kände man ju sig nöjd efter träningen.

I tisdags var det samma visa trött när man satt på tåget mot jobbet och fortsatt trött när man åkte hem. Hade dock en tanke på att träna, först tänkte jag mig ett brickpass bestående av trainer och löpning. Var dock vrålhungrig när jag väl kom hem. Tänkte att jag äter, skippar brickpasset – kör bara trainer. Well, det visade sig att soffan & ett antal avsnitt av serier va mer lockande. Ingen träning.

Repeat på tågresorna även på onsdag. Lyckades iaf motivera mig att ta mig till simhallen på kvällen, vet ju att simning egentligen är den gren jag behöver nöta just nu för att få in teknik/uthållighet inför halvdistans Ironman. Å andra sidan det är ju bara ett tillfälle med simning (än så länge under nästa år). Inte ett allt för långt pass men bättre än inget och välbehövlig pepp från träningssällskap under träningen och avslutande intervaller. Första 75 meters intervallen blev även frisim (med paddlar), ett litet framsteg 😉

Torsdag kändes det bättre igen och kände mig betydligt piggare igen. En dag på jobbet och ett besök på SMACKs styrelsemöte på kvällen gjorde att man fick hitta ett passande alternativ till träning – ett pass på Sats i Väsby. I och med att jag förra veckan hade lite känning i axel under ett simpass bestämde jag mig för konditionsträning istället för styrketräning.

40 minuter på löpband – hur tråkigt som helst… Samt alldeles för varmt, kunde ju vrida ur träningskläderna. Näe löpning utomhus är vad som gäller 🙂

Ups and downs – inget konstigt med det egentligen ibland är man mer motiverad vid andra tillfällen mindre motiverad. Tittar jag tillbaka i min blogg och träningshistorik så är det här långt ifrån första gången man har brist på motivation och lär väl knappast vara sista gången heller. Under det här året än så länge så har det ju varit mest ups i motivationen.

Lyckligtvis ingen större dipp i motivationen denna gång (som förra året runt den här tiden).  Idag var det påt igen med lite hårdare intervaller på trainer. Vilade överkroppen idag därmed ingen simning och trainer istället. Tiden är inne för att köra lite intervaller 🙂 Höja taket med intensiva intervaller, korta effektiva pass för att inte bli uttråkad av trainern. Kan väl hända att man nån gång kör lite längre på trainer men brukar va rätt sällan.

Lite störande moment i den sjätte intervallen när trainern plötsligt ökar motståndet markant och de trötta benen tvärdör ett tag. Flåsande och hängandes över styret ett kort tag innan benen åter orkade spinna igång trainern. Händer ibland att det blir någon störning eller liknande och det blir ett kort hugg med betydligt tyngre motstånd. Bet iaf ihop under sista intervallen och även om den var tung så gick den att genomföra 🙂