#holiday

Ännu en arbetsvecka som bara försvann, de senaste veckorna eller ja hela hösten har bara passerat i en rasande fart. Två arbetsveckor kvar till julen. Ska bli skönt med ett avbrott i vardagslivet och lite ledighet – dels låmghelger men även semester under mellandagarna. Julen kommer att spenderas med familjen så mycket är väl klar, kanske dags att börja fundera på ett par julklapar också.  Samt nyår är planen att spendera med vänner.

#vacation

Semestern mellan jul och nyår är mer öppen dock, vad ska man hitta på,ja förutom träning då (det är ju en del av mittt liv, så det kommer jag ju spendera en del tid på). Några funderingar som snurrar runt:

  • Renovera – jag har ju tidigare haft ett stort akvarium men sedan en månad eller två så har jag inte det längre. Därmed skulle ett av mina rum vara i behov av lite översyn.  Jag har dock inte riktigt kommit på vad jag vill göra av rummet, mer än att den delvis ska fortsatt funka som träningsrum. Har ju min träningshörna med cykel uppställd på trainer i rummet. Har ju iaf börjat med att måtta upp rummet och rita en liten skiss på layouten, underlättar i funderingarna vad man kan göra av det 🙂
  • Skidor – Det vore kul att åka lite skidor, dock ser det ju inte ut som att det kan bli aktuellt hemma iaf. Inte än åtminstonne. Kanske ett par dagar någonstans där det kan tänkas finnas snö? Frågan är vart snön kommer finnas? Dags att bestämma sig i så fall så att man kan få tag på något boende också.
  • Sol? – En annan tanke vore ju att ta en kort semester i Europa runt medelhavet med mildare väder och kanske möjligheten att se solen lite. Få ett litet miljöombyte och lite löpträning i lite soligare väder kanske.  Även här gäller det väl att bestämma sig innan alla resor/boende blir upptagna, är ju en rätt popular tid för resande…

#thing

En ständig kamp som illustreras av nedan serie har pågått under ett par gällande en ny cykel, än så länge har hjärnan vunnit. I slutet av oktober skrev jag ett inlägg, upgrade time #4, som inte blev publicerat då hjänan vann kampen den gången.

Cykeln i fråga är en ny cyclocross, jag har visserligen en cyclocross redan men min tanke har varit att byta ut den mot en lite nyare med skivbromsar bland annat. Samt I samma veva konsolidera lite i cykelstallet, ersätta två cyklar med en, byta ut min nuvarande cyclocross och min gamla racer mot en ny cyclocross.

Båda är ju likvärdiga, just nu lutar det mer åt Rose då den är bättre prissatt och man har ju möjlighet att göra visa konfigurationsändringar samt den har en 50T klinga fram som skulle passa mig bättre då syftet med cykeln är att vara allsidig – bade för grusvägar och asfalt.

Ja det var den arbetsveckan men veckan är ju inte slut än, nu är det helg 🙂 När man har möjligheten att ha ”kontoret” hemma så är det enkelt att passa på att träna på luncherna också, vilkett let till att det blivit en hel del pass redan denna vecka. Men även en vilodag också, kände ju mig som gammal urvriden disktrasa hela tisdagen. En del efterdyningar av det under veckan också, trött men inte lika trött, så mycket av träning under veckan har varit att träna när man är trött.

Allt som behövs för hemkontoret en dator, en Jabra och Internet 🙂

Att träna när man är trött brukar oftast gå bra, ialla fall när det gäller cycling och löpning. Visst man får slå av på tempot, ibland rätt rejält. När det gäller simning och trötthet är en annan femma, tappar tekniken, bröstsim funkar någorlunda men koncentrationen för frimsim försvinner.

När man tränar mycket gäller det ju att fylla på med energy också för att orka. Jag äter väldigt mycket proteinpudding och kvarg vanligtvis – frukost, mellanmål, kvällsmål… Försöker att byta ut puddingen/kvargen mot andra alternativ ibland.

Fredagkväll och som sagt det har varit en hel del träningspass (8 pass – 3 st på trainer, 3st löppass och 2 st simpass ) redan denna vecka så ett glas rött kan man väl få unna sig och lite slapp i soffan framför en serie.

En sista fundering jag har är om jag ska återupprepa starten på detta år även nästa år. Jag började ju det här året med strax över 3 månader utan alkohol, med anledningen av träning. var ju i en träningssvacka och ville ta mig själv i kragen lite. Som det känns just nu är utgångsläget annorlunda och att ta sig i kragen känns inte nödvändigt. Men å andra sidan kan ju kroppen må bra av en period utan alkohol.