Ja som den blå person jag är, faktadriven, så kan jag väl inte låta bli att presentera lite siffror för 2017 också 😉 Fakta helt enkelt.

Årets sista träningspass är genomfört, det blev lättare styrketräning/rörlighet på Sats. Ett lugnt pass att avsluta året med, välbehövligt då det blivit över 13 timmar träning denna vecka och spinningen igår tog rätt rejält.

Ett rekordår på många sätt som sagt, det har blivit otroligt mycket träning under 2017. 2016 var ju en rejäl dipp i träningsvolym, 2017 var på samma sätt en rejäl uppgång i träningsvolym. Långt över målsättningen på 400-450 timmar träning på ett år.

Det blev strax över 596 timmar träning under året! Fördelat på en hel del olika aktiviteter – majoriteten på cykling, löpning och simning (tätt följt av styrketräning).

Snöpligt nära 600 timmar, visst jag kunnat jag de sista timmarna också men någonstans under denna vecka så kom jag till insikten vad spelar det för roll? Om det blir 600 träningstimmar eller strax under, ja ingen som helst – året har varit riktigt bra i alla fall.

Samt lite mer i siffror 😉

  • Jag har cyklat 9418 km utomhus, nästan 800 km mer än det tidigare rekordet från 2015
  • Jag har sprungit betydligt längre än något annat år, 880 km har det blivit sedan det första passet på midsommardagen. Betydligt mer än sammanlagt under alla tidigare år som jag loggat träning.
  • Jag har simmat drygt 56 km, 2015 simmade jag drygt 92 km. Det finns dock två skillnader – 2015 simmade jag både på våren & höst/vinter, under 2017 har jag bara simmat under höst/vinter. Samt den andra skillnaden är att under 2017 så har jag tränat på teknik i och med frisim, medan 2015 var mer motionssim och plöja längder med bröstsim.
  • Strax över 100 timmar cykling inomhus på trainer har det också blivit under året vilket är något mer än tidigare år
  • Både 2012 och 2013 va jag duktigare på styrketräning, åren från dess  fram till 2017 var ganska sorgliga gällande styrketräning där bottennivån nåddes 2016 med 0 timmar. 2017 har det varit mer fokus på funktionellstyrka (istället som för tidigare år att lyfta vikter) förhoppningsvis blir det mer av det under 2018

Inte bara cykling längre när det gäller träning, variationen i träningen höjer motivationen och ger ju mer allsidig träning av kroppen. Träning av hela kroppen på olika sätt är precis vad jag vill.

Prestationsmässigt finns många exempel, formen har varit god under året. Ett av exemplen är att jag till slut nådde målet om att snitta 40 km/h på Odensala tempobana (30 km).

Andra mätbara resultat är ju att effektmässigt har jag presterat bättre än någonsin på några givna tidsintervaller:

  • 5 minuters intervall: 380 watt i snitt
  • 20 minuters intervall: 314 watt i snitt

Men det är inte inom cyklingen som de verkliga prestationerna har skett, det är i löpning. Där har jag slagit det ena personliga rekordet efter det andra. Jag har sprungit både längre och snabbare än någonsin, nu har jag i och för sig inte sprungit speciellt mycket tidigare vilket gör det lättare naturligtvis att slå sina egna rekord.

Men hur som helst några resultat från året:

  • 5 km (träning): 21 min
  • 10 km (träning): 43 min 25 sek
  • Halv Marathon (Stockholm): 1 timme 35 min 31 sek
  •  30 km terräng (Lidingöloppet):  2 timmar 27 min 17 sek

Även i simningen finns en del att nämna, tidigare år har jag ju i princip bara simmat bröstsim. Visst jag kanske har försökt på några simtag frisim men har sjunkit som en sten 😉

Under 2017 har jag simmat en hel del längder frisim (oftast med paddlar dock) om än inte så många åt gången. Jag tror om jag inte minns helt fel att jag tagit mig fram 75 meter (3 längder, 2 längder är jag helt säker på i alla fall) som längst utan vila mellan längderna. Ja det är fortsatt långt kvar efter det på en halvdistans Ironman. Jag kan ju alltid falla tillbaka till bröstsim men fortsätter att träna på frisimmet så får vi se hur långt jag tar mig med det.

Samt jag har provat på nya träningsformer som Bodypump och Crosstraining – gruppträning, ja det hade jag nog inte trott i början av året. Men det är absolut något ja kan tänk mig igen, lite variation i träningen skadar inte – fysiskt för att träna mer allsidigt men framför allt mentalt, att bryta mönster och inte fastna i det man alltid tränar.

Hur hårt har jag arbetat då under året?

En stor del av träningstiden har spenderats i zon 1 vilket motsvarar en väldigt lätt belastning (eller liten ansträngning). Rätt naturligt att det blir mycket tid i zon 1 och 2 det är ju inte så att man är någon maskin som hela tiden kan prestera på max.

När man är ute och cyklar i grupp hamnar ju mycket av tiden i zon 1 och zon 2 när man ligger på rulle framförallt. Samt även vilan i intervallträning hamnar ju i zon 1 och zon 2.

Men visst finns det tillfällen när jag tagit i riktigt hårt också, runt 10 timmar hamnar i de högsta zonerna effektmässigt och pulsmässigt – i dessa zoner gör jobbet riktigt ont.

Gott Nytt År!