En vecka med fokus på löpningen och simningen. Fortsatt fokus som sagt på löpning i och med att premiärmilen och Milano Marathon är först på tur vad gäller inbokade aktiviteter längre fram. Strax över 57 km löpning totalt under veckan, aningen mer än plan. Kommer säkert veckor längre fram då man inte har möjlighet till så mycket träning som planen säger eller att man helt enkelt inte orkar. Följer ju inte planen slaviskt, utan mer som riktvärde på distans man bör springa per vecka (samt att springa 2-3 kortare pass & ett långt pass per vecka). Sedan blir ju inte passen exakt så som planen beskriver dem, planen som jag kikar i är ett Marathon program för den seriösa motionären som finns i ”Runner’s worlds stora träningsguide – för dig som ska springa Stockholm marathon”.

Strax över 160 km löpning i januari hittills så en god bit på vägen mot de 220 km som jag satt som mål för januari.

Simningen känns som den går framåt men mycket jobb kvar där, dock ett extra pass denna vecka vilket inte är fel. Största utmaningen är ja att få lite fart i simningen och att orka längre distanser. Men det är ju nästan 6 månader kvar till Ironman 70.3 Jönköping.

Veckans träning:

  • Måndag: 10km löpning i kuperad terräng på lunchen, samt knappt 2 timmar trainer på kvällen
  • Tisdag: Medeldistans löpning på kvällen i och med en 16km löprunda i snöfallet
  • Onsdag: Kort trainer-pass på lunchen som återhämtning, 2000 meter simning på kvällen
  • Torsdag: Ett extra simpass på morgonen och 2000 meter till simning, samt 10km löpning på lunchen
  • Fredag: Ett kort intervallpass på trainer på lunchen, med några korta och hårda intervaller. 1800 meter simning på kvällen
  • Lördag: Veckans distanspass gällande löpning, 21km i morgonsolen
  • Söndag: Aktiv vila, 30 minuter trainer, på tempohoj! Något som jag många gånger funderat på, att montera tempohojen på trainern för att vänja kroppen mer vid den

Sedan årsskiftet har det varit 3 veckor med många pass och i snitt strax över 10 timmar träning per vecka. Egentligen är inte volymen så stor men inte liten heller för den delen. Men träningen har ju dock varit rätt hård, löpningen tar en hel del och att köra två pass om dagen flera gånger i veckan tar en del också.

Frågan är ju hur det kommer kännas fram mot vecka 11? När planen toppar på 80 km löpning under veckan… Med distanspass på 35km.

Behöver försöka få in någon lugn dag då och då också 🙂 Aktiv vila, kanske till och med två dagar på raken – det skadar nog inte.