Ja det har väl inte fått nån riktigt bra start kanske 😉 Med tanke på att jag än så länge detta år bara har en dag då jag inte loggat något träningspass. Än så länge är det dock under kontroll. Visst jag kanske tränar varje dag men det är inte så att jag tränar hårt varje dag. vissa dagar är aktiv vila – lätt belastning, låta kroppen återhämta sig men ändå röra på sig för att inte stelna till.

Tittar man  backspegeln på förra året så var de första månaderna med lite mindre träningsvolym, för att sedan egentligen öka i och med Mallis resan i april och framåt när cykelsäsongen är igång.

I år har det blivit många fler timmar i januari än förra året. Det finns väl ett par olika anledningar till det:

  • Dels har jag haft förmånen att jobba en hel del hemifrån under januari vilket har medfört att man kunnat träna dubbla pass – lunch & kväll
  • Jag har mål ganska tidigt detta år, Milano Marathon i början av april. Vilket motiverar mig relativt mycket då min inställning är att förberedelserna är A och O. Även om man kan ställa upp i ett lopp relativt otränad så är inte det min grej, resan ditt är viktigare än själva loppet. Loppet som är en dag kan gå hur som helst sen egentligen, det spelar mindre roll, man kan ha dålig dag, man kan ha en bra dag. Resan dit är det viktiga eftersom jag vill vara väl förberedd för själva loppet (men som sagt sen spelar det mindre roll hur loppet går), poängen är att jag ska ha gjort min hemläxa och vara förberedd.
  • Förra året var det mest cykel på schemat under januari, nu har jag ju även löpning och simning.

Många pass blir det, lite fler av de röda ringarna (styrketräning) hade väl inte skadat men nånstans får man väl inse att man inte hinner med riktigt allt.