En vecka som inte började riktigt som tänkt, då vecka 6 inte avrundades som tänkt. Skrev ju egentligen inget om det förra veckan men slutet av veckan blev ju inte riktigt som tänkt.

I slutet av förra veckan var det dags för en hälsoundersökning som jag hade bokat in som förberedelse för kommande säsong. Jag har väl inte varit hos läkaren sen skoltiden, har inte haft något behov helt enkelt. Även då var besöken sällsynta, visst har behövt gipsa benet en gång i skolåldern samt fått konstaterat efter röntgen att jag hade lite benflisor i muskeln i höger axel, också det i tidig skolålder.

Inte heller denna gång var anledningen till hälsoundersökningen att jag kände att något var fel eller att jag mått dåligt. Tvärtom så har jag ju under större delen av förra året och början av detta år varit i mitt livs form rent träningsmässigt och det har känts bra.

Hälsoundersökningen då, urinprov och spirometri utan anmärkningar allt normalt. Gör även ett vilo-EKG och arbets-EKG och blodtrycket är lite högt samt att det är stiger under arbets-EKG, känner inte själv av något av det. Efter arbets-EKG sjunker blodtrycket till samma nivå som det var innan jag började med cykling på arbets-EKG. Den allmänna hälsoundersökningen med koll av reflexer, öron, hals, rygg, midejmått, etc visar också bara på att allt ser bra ut.

Högt blodtryck alltså, får en tid för en 24-timmars blodtrycksmätning med start på måndag. Det vill säga denna vecka började inte riktigt som tänkt.

Mätning var 20:de minut under dagen och var 30:de minut under natten, ja man sov ju inte bra. Slumrade väl till lite då och då. Nu är det bara att avvakta resultaten, uppföljning med läkare i början av nästa vecka.

Ja så vad blev det av denna vecka då:

  • Måndag: Vila från träning av naturliga själ med tanke på blodtrycksmätningen. Första dagen utan träning sedan den andra januari
  • Tisdag: Vila i och med att det inte blev så mycket sömn under natten till tisdag
  • Onsdag: 1700 meter simning på kvällen
  • Torsdag: 15km löpning i lugnt tempo
  • Fredag: 1500 meter simning på kvällen
  • Lördag: 25km löpning på morgonen och 35 minuter trainer på kvällen med en del intervaller
  • Söndag: Styrketräning på morgonen, påfyllning av lite energi och därefter 8km löpning för att avrunda träningsveckan

Något jag gjorde efter hälsoundersökningen var att skaffa mig en egen blodtrycksmätare för att kunna håll koll på trycket. Naturligtvis en variant som synkar informationen till Trainingpeaks också, där jag samlar all träningsrelaterad information. Visst under veckan har jag haft lite aningen högt blodtryck vid några mättillfällen och vid andra normalt tryck. Nu under helgen har dock trycket varit stabilt på normalt tryck, både före och direkt efter träningen.

Återstår än att se vilken påverkan detta får på min träning och mina uppsatta mål för i år och ifall de behöver justeras.

Eller om något annat behöver justeras som exempelvis kost, kanske fått i mig för lite av viktiga mineraler? Mindre stress kanske – har väl i och för sig inte känt mig direkt stressad men det har varit högt tempo och intensivt på jobbet de senaste veckorna, nu ser det bättre ut i kalendern framöver i alla fall.

Justeringar i min träning? Ja, jag bör nog ta mig en tankeställare på hur jag tränat sedan årsskiftet, kanske spårat ut en aning med så många pass och flertalet gånger i veckan med dubbla pass om dagen. Jag måste ta mig i kragen och låta kroppen vila också. Att motivera mig själv att träna är inte mitt problem, jag vill för mycket… Cykling, simning, löpning…

Vill man träna flertalet pass per vecka och per gren för att hålla kontinuitet i varje gren så blir det många pass. Måste bara inse att det inte är hållbart, speciellt inte med tanke på att man jobbar heltid också. Det är ju inte så att jag är någon elit-satsande heller. Nog för at jag vill utvecklas och bli bättre inom respektive gren men någon måtta måste det ju finnas också…