TKH

Bloggen om min träning

Träningsplan

Att träna efter en strukturerad plan kräver en hel del disciplin och tid, erfarenhetsmässigt vet jag att jag inte riktigt har den disciplinen eller ambitionsnivån. Det ska vara kul att träna också, inte bara följa något slaviskt för att uppnå något mål (även om jag till viss mån strävar efter att uppnå mål). Det ska finnas flexibilitet i planen men samtidigt ska den hålla en på rätt spår i träningen med syfte att utveckla, få en allsidig och varierad träning.

Därav en lite enklare planering med avsikt att styra träningen i rätt riktning. Målsättningen är att träna mellan 400 och 450 timmar per år.

Generellt om jag ser framåt på den kommande träning kommer det nog röra sig mellan 4 till 7 träningsdagar i veckan med varierad träning – både i form av vilken träning som ska bedrivas och intensitet. Detta i och med att jag vill träna cykling, löpning, simning, styrka och vid de tillfällen det finns snö även längdskidor. Några pass kommer förmodligen kombinera 2 av dessa (eller rättare sagt innehålla två moment) – exempelvis styrkepass kommer jag nog kombinera med en del löpträning också eller brickpass i form av cykel och löpning. Helt enkelt för att få allt att fungera rent tidsmässigt med ett heltidsjobb och övriga livet.

Givetvis kommer målsättningar att justeras vid behov beroende vad som händer i livet och utefter förutsättningar.

Pass som ska försöka klämmas in under en vecka, alla kommer inte att gå att genomföra under en och samma vecka. Lite beroende på hur man fokuserar kommer vissa idrotter få mer tyngd en vecka medan andra får det en annan vecka.

  • 1-2 pass styrketräning med fokus på stärkande övningar gällande core, stabilitet, allmän styrka. Är inte ute efter att bygga muskelmassa egentligen utan snarare öka styrka
  • 2-3 pass cykel varav två lite kortare bestående av intervaller och ett distanspass
  • 2-3 pass löpning varav ett distanspass och 2 kortare pass. Till en början fokus på att vänja kroppen och låta den anpassa sig till belastning. Dock kommer behöva lägga in lite intervallträning i löpningen också så småningom.
  • 2-3 pass simning för att hålla kontinuitet och inte låta det gå allt för länge mellan passen så att man tappar i teknik. Nöta så mycket teknik som möjligt när det gäller frisim och bygga på uthållighet.

 

Tema av Anders Norén