TKH

Bloggen om min träning

Träning

2012 – Året som gått

Varning för ett långt inlägg men man måste ju lämna lite utrymme för att sammanfatta året. Reflektionerna kommer sedan, naturligtvis ska man dra lärdom av det gångna året och göra lite små justeringar inför nästa år.

Januari
2012 års träning började den andra januari, efter en kortare julledighet då helgerna inföll till stor del på just helgerna. Januari präglades till stor del av kortare pass på trainer, det skulle nötas timmar i sadeln på racern. Var ju bara någon månad kvar till Vättern rundan och hade inte mer än 8-9 pass på racer utomhus föregående år (dock en del fler pass på mtb). En del snö föll även i slutet av månaden och skidorna åkte fram. Året inleddes även genom att en ny cykel damp ner i brevlådan…

Februari
Även febrúari spenderade till stor del inomhus med trainer-pass, varvades med en del promenader för att få frisk luft. När man tittar tillbaka så försökte jag nog öka längden på trainer-passen något samt ett utomhuspass på cykel blev det också. För övrigt så var det en hektiskt period på jobbet med full fart.

Mars
Mars inledes med en långhelg, ett par extra dagar ledigt, just då behövdes det verkligen. Behövde ett avbrott från jobbet och kunna stänga av det ett tag. Ett par dagar med skidåkning på isarna och baterierna ladades upp en del. Nötandet på trainer fortsatte men vädret tillät även ett par pass ute med crossen också. I mars kom även årest sjukdagar, febern slog till…

April
Under april blev det tillfälle för fler och fler utomhuspass med crossen, trevlig omväxling till nötandet på trainern som kvällarna under vardagar bestod av. April bestod även enbart av cykelträning inga andra pass genomfördes.

Maj
Det började närma sig… 1:a maj deltog jag i mitt första motionslopp, Tierps cykelrunda, racern luftades för andra gången utomhus för året. Strålande solsken men det blåste en hel del, dock hade vinterns träning gett resultat och det gick bra. Det var även under maj som trainer-passen byttes ut mot utomhuscyklingen, 4-mils rundor efter jobbet dominerade träningen som växlades av med distansrundor på helgerna. I miten av maj var det även dags för Roslagsvåren, vilket blev årest snabbaste lopp för min del. 135 km klarades på strax under 4 timmar med hjälp av att hänga med klungan, sista 10-15 km var jag dock tvungen att släppa. Helgen efter var det dags för SMACK-rundan som bjöd på årets vurp, inget allvarigt dock ett uppskapat knä. Under maj började jag även prioritera träningen framför Afterwork med jobbet, inget svårt val egentligen en solig och varm fredagkväll. Premiär för denna blogg för att öka motiviationen i träningen och hålla en kontinuitet i träningen.

Juni
Så var det dags, ett var runt sjön, tänk vad tiden kan gå fort det var ju så långt fram i tiden när man bokade samma morgon som anmälan öppnade. Lite nedtrappning i träningen och en generalrepetition som bjöd på det mesta – 140 km vilket var det längsta jag cyklat hittills, delvis i sub9 tempo med SMACK, fika stund och andra halvan solo i lite lugnare tempo samt med lite regn.
Sen var det dags, ledig på fredagen för att kunna köra ner till Motala och ta det lugnt. Checkade in i gruppboendet och tog en sväng i Motala, klarblå himmel och solsken. Slappade på luftmadrassen under kvällen, blev inte mycket sömn så gick upp i god tid innan start. Startade i mörker strax innan tre, dock utan regn, men det skulle ju snart ändras. Runt 5 timmar i regn och en punktering (årets enda) två mil innan Motala bjöd Vättern på, 10 timmar och 20 minuter tog det första varvet runt sjön. Två dagar efter Vättern var det dags att fortsätta cykla 🙂 men vart mest kortare pass under slutet av juni.

Juli
Dags för efterlängtad semester, få planer för semestern lite vistelse i fjällen. Väl hemma på fredagkvällen efter jobbet surfades det runt lite, väder progrognosen såg dyster ut i hela landet. Dock nere i södra Sverige fanns lite solglimtar, sagt och gjort på lördagmorgonen styrdes bilen söderut och mot Karlshamn och sedan Västkusten. Karlshamn – Karlskrona – Karlshamn böjd på årets näst längsta tur drygt 17 mil med cross till stor del i solsken. Västkusten däremot bjöd på blåsigt och regnigt väder till stor del, dock vid Uddevalla blev det några glimtar sol. Därefter blev det en förflyttning norr över till Funäsdalen och lite cykling i fjällen, några glimtar sol även här men mestadels grått och en del regn. En mtb och lite mer cykling utanför vägarna hade vart på sin plats här. 2 veckor på resande fot och 2 veckor hemma, även hemma blev det en hel del cykling på nya vägar med bland annat herrgårdsfika.

Augusti
Dags att återvända till jobbet igen och anpassa sig till vardagen. Tjuvstartade även styrketräningen lite smått med en del core-övningar hemma. Solskenscyklisten tog vid något tillfälle och trainern åkte fram men mestadels var det cykling utomhus som gällde. Årets sista 10-mils runda gick av stapeln i augusti. Augusti blev även premiärmånad för att cykla utan glasögen, första gången med linser. Vilken skillnad i skydd för ögonen med riktiga cykelglasögon.

September
Core-övningarna fortsatte tillsammans med kortare pass med crossen. I september var det dags för årets typ andra löp-pass, hela 5 km och jag hade mer ont i kroppen än vad jag hade efter Vättern. Löpning är inte min grej helt enkelt eller så är jag ute och springer allt för sällan. Fram mot slutet av september började mörkret och det dåliga vädret att göra sig påmind om trainer-säsongen. Rustad med trainerroad och en effektmätare så kom det visa sig att träning på trainer hade en helt annan dimension.

Oktober
 Premiär för att börja träna på gym, ett flertal år sedan senast. Det märktes. Oktober bjöd även på en nyhet också, en ny mtb 🙂 En ganska variationsrik träningsmånad – Gym, cross, mtb och trainer. För övrigt en hel del på jobbet, men tack vare distansjobb hemma på fredaga kunde en ny vana introduceras – intervallpass på trainer under lunchen.

November
Även november försvann i ett raskt tempo med mycket på jobbet men lyckades även hålla en balans genom regelbunden träning.  En bra månad träningsmässigt trots allt med bra regelbundenhet 2 pass på gymmet i veckan och 3-4 cykelpass i veckan, mestadels på trainer.

December
Snö och därmed lite vintercykling och skidåkning, kanske lite lägre frekvens på träningen men man behöver ju lugnare perioder också. Blev lite lugnare på jobbet också under december vilket passade bra efter 1 ½ år som passerat snabbt med relativt mycket hela tiden. Lite förkylningskänningar dagarna innan jul men med lite vila kunde man ändå hålla igång och nu återstår knappt en vecka av detta år. Avslutningen på träningsåret blir nåra dagars skidåkning i funäsfjällen innan nyår.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tema av Anders Norén