Första arbetsveckan har klarats av, inte blivit så mycket träning denna vecka än – i onsdags var jag funktionär och agerade flaggvakt i SMACK-serien och igår tog energin slut på vägen hem från jobbet och så var det lite vardagspyssel att ta hand om.

Idag däremot var det dags igen att cykla lite efter jobbet, blåsigt väder var det men bestämde mig ändå för att ta ett varv på referensrundan som jag etablerade tidigare denna säsong för att kunna se mina framsteg.

Framsteg har det varit. Förra året var ju min första hela säsong på landsvägcykel (2011 cyklade jag ju mest mtb och kom igång med cyklingen, hade väl 7-8 pass på landsvägcykel utomhus 2011 samt en del pass på trainer). Ser jag tillbaka på förra året så de gånger jag cyklade i klunga låg jag i princip alltid i slutet av klungan på rulle och när farten öka lite hade jag fullt upp att hänge med på rullen.
Det här året har jag cyklat betydligt mycket mer i klunga och har även kunnat vara med och hjälpa till och göra dragjobb. Har även kunnat hålla högre snitt på de rundor jag tränat själv jämfört mot förra året.

I slutet av april i år etablerade jag som sagt en referensrunda på 4 mil, liksom idag var det då en ganska blåsig kväll jag körde rundan (med liknande vindförhållanden). Då körde jag rundan på  1h 15 m 4 s vilket gav ett snitt på 32 km/h (40,1 km). Idag körde jag samma runda på 1h 10m 59s och ett snitt på 34 km/h (40,2 km), fastnade bakom en traktor ett tag innan jag kunde köra om den men tror inte jag förlorade så mycket tid på det.

Kändes bra idag trots att det blåste hård motvind på sina ställen men var bara att trampa vidare (det mentala höll när det kändes tungt i motvinden och kändes som cykeln inte rörde sig framåt). Drog inte på mig någon mjölksyra egentligen, inget som kändes, mer så att syresättningen var begränsade faktor ibland kanske.. Eller kanske saknas kraft i benen för att ta i tillräckligt mycket 😉 Men hur som helst riktigt nöjd med passet.

Lite effekt data från passet:

• Max effekt: 700 watt
  • 15 s: 600 watt
  • 30 s: 450  watt
  • 20 min: 249 watt
  • 40,2 km intervallen: 245 watt

Enligt tidigare effekt estimat så borde jag kunna ta i lite mer 😉 Får nog köra lite mer noggrannare tester när trainer-säsongen börjar igen… Eller kanske köra ett riktigt test någonstans…