Sedan slutet av oktober förra året när jag började träna inför säsongen 2014 har jag i stort sett sysslat men aerob träning och byggt en förhoppningsvis bra bas kondition och förmåga. Nu säger dock träningsplanen att det är dags att börja skifta fokus lite, säsongen närmar sig, drygt en månad kvar tills träningsserier drar igång och 2 månader kvar tills tävlingar drar igång.

Det har blivit dags för build blocken i min träningsplan, dags att börja jobba på att bli snabb också 😉 Skifta fokus från aerob träning mot anaerob träning, dock så kommer ju en hel del aerob träning hänga med också.

Jag tänker mig en del Vo2Max intervaller (3-5 minuter) under den här perioden, samt en del träning på tröskel och så är förhoppningen naturligtvis att kunna köra distanspass (och därmed aerob träning) på helgerna. Ligger lite efter i att detaljplanera vilken typ av intervallpass jag ska köra under perioden, men någon åt ovan är i alla fall tankarna just nu.

Dock så började jag med lite kortare intervaller idag 1 minuters intervaller, 5 stycken i varje set och passet innehöll 3 set. Nivån låg inte på några orimliga watt, men tror det var bra och ge benen en liten försmak av vad som väntar och göra det i form av korta intervaller. Det kommer säkert att ta ett par pass att svänga om min ben till att prestera 😉
Sista intervallen pressade benen lite extra och hamnade på drygt 400 watt i snitt på minuten, en bra bit under de 458 watten som benen förmådde trampa förr ett år sen. Får väl ta och testa nån dag framöver vad de kan förmå numera när man pressar dem att prestera.