Okej dags att gräva lite i siffror, körde ju med två effektmätare idag – dels Power2Max i vevpartiet och PowerCal som är ett pulsband som mäter effekt baserat på pulsen.

Syftet att se om PowerCal ger ett någorlunda likvärdigt snitt och därmed en hyggligt bra överblick av träningsbelastningen i form av TSS.

Första bilden med siffror från Power2Max

 
 
Nästa bild med samma siffror fast effektmätningen från PowerCal, tiden skiljer sig med någon sekund – två olika enheter som startats/stoppats med liten diff. Garmin 920XT har fångat lite fler höjdmeter än vad Garmin Edge 1000 har gjort. PowerCal säger att snitteffekten är lite högre än vad Power2Max säger. Effekttoppen på 1646 watt för Power2Max skulle kunna vara en liten störning – riktigt så hårt tog jag nog inte i vid något tillfälle. TSS värdet är även något lägre med PowerCal. 

 
 
Återigen första grafen från Power2Max som registrerar händelserna mer precist än PowerCal. Exempelvis i nedförsbacke när man inte trampar går effekten ned till 0. 
 

Däremot när det gäller PowerCal och nedförsbackar även om pulsen går ner så faller den ju inte till 0 på en gång. Därmed går ju inte effekten ner till 0 heller. Sen går det ju aldrig att jämföra en effektmätare med en annan – det förekommer ju alltid lite variationer och framför allt i detta fall när det är helt olika tekniker bakom dem.

 
 
Till sist då hur effektzonerna fördelar sig mellan dem – först ut Power2Max
 
 
 
Enligt Power2Max så har jag spenderat mer tid i zon 1, 4, 5 & 6 medan PowerCal visar lite mer tid i zon 2 & 3
 
 


En jämförelse kanske inte säger så mycket men det ser ju i alla fall ut att PowerCal kan ge en hygglig indikation på effekt och träningsbelastning vid tillfällen man inte har tillgång till en annan effektmätare. För knappa 900 kr är det gott nog med en indikation.