TKH

Bloggen om min träning

Trainer, Träning

Muscle oxygen saturation

Årsfest med SMACK igår som sagt, även om det vart en relativt tidig kväll så kände jag mig lite små seg imorse. Efter lite frukost var det i alla fall dags att ta tag i saker, bytte till vinterdäck på bilen och lite senare på dagen var det sedan dags för dagens första träningspass. Tyvärr har helgrutinerna inte blivit riktigt så som jag vill att de ska vara denna vecka, de lite längre passen har inte blivit av.

Hur som helst blev det intervallpass på trainern – 6 x 8 minuter under tröskel effekt. Små seg känsla som sagt, kände väl likadant igår också, så sänkte några watt efter 3 av intervallerna för att inte krokna helt.

Idag så körde jag även med min BSXinsight igen för att monitorera syresättmingen i musklerna – SmO2.

smo2_1

Direkt i början av passet sjunker syresättningen kraftigt, hjärtat har inte hunnit komma igång ordentligt. Under de första minuterna av uppvärmningen så körde jag en serie med 3 st 30 sekunders intervaller på lite högre effekt, under dessa stiger syresättningen en del. Man kan se även att under mitten av tredje och fjärde intervallen så stiger syresättningen en kort stund mitt i intervallerna. Samma kan observeras även i slutet av sista intervallen (strax innan intervallen är slut och syresättningen stiger ).

Vid dessa tillfällen syresättningen stiger under intervallerna har jag ställt mig upp och trampat stående 10-15 sekunder.

Så vad säger SmO2 egentligen, ja det är ett värde på hur syre levereras till musklerna och hur mättade syrebärande celler är i musklerna:

https://support.bsxinsight.com/hc/en-us/articles/203704079-SmO2-Muscle-Oxygenation

https://support.bsxinsight.com/hc/en-us/articles/204468695-What-is-muscle-oxygenation-

http://rsta.royalsocietypublishing.org/content/roypta/369/1955/4591.full.pdf

Finns en del att börja gräva ned sig i för att förstå hur man ska använda sig av informationen man fångar in med hjälp av ljus som belyser musklerna.

smo2_2

Men som sagt syresättningen behöver ju även sättas i relation till annan information, BSXinsigths samlar samtidigt in puls och effekt också. Nu har jag ju bara kört i ”Daily workouts” med generation 2 av BSXinsights, får ta och testa testläget också och se vad man får ut för träningszoner med den. I slutet av månaden kanske, eller början av nästa – försöka få in regelbunden testning. Fast ska ju även köra 20 minuter2 FTP test regelbundet är ju tanken.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tema av Anders Norén