TKH

Bloggen om min träning

Allmänt, Cykel, Kajak, Löpning, MTB, Racer, Träning

Träning på hemmaplan

Relativt tyst på bloggen, inte riktigt lika flitig som för något år sedan med att blogga.  Försöker dock skriva ihop lite ibland, om inte annat än lite sammanfattningar, kul att kunna gå tillbaka ibland och se vad man pysslade med och hur man upplevde och tänkte kring träningen. Visst en del kan man ju se ur alle handa träningsappar som jag använder. Men det är ju mer den rena tekniska datan -sträckorna, puls, effekt, kadens, etc… Noterar ju inte ned för varje pass känsla eller utvärdering.

Har ju efter Ålandstrippen spenderat ett par dagar hemma med varierad träning och lite vila. Just nu känns att variationen i träningen är bra – börjar regelbundet få in lite andra pass än bara cykling. Välbehövligt både för kroppen och mentalt. Hur kul cykling än är så är det ändå relativt enformigt. Samt jag vill ju väcka lite liv i resten av kroppen också, bli lite starkare i överkropp, rygg, core, etc igen. Har ju försummat den typen av träning länge nu, cyklingen har varit det som varit enklast till hands – bara åka iväg på en runda eller upp på trainern.

Träningen på hemmaplan då har bestått av:

  • Lördag: Knappt 14 mil distanspass på cykel
  • Söndag: 65km med tempohoj och ett par tempointervaller, promenad som uppvärmning/nedvarvning & däremellan funktionell styrketräning
  • Måndag: 77km  MTB-utflykt till Fjällnora med ett dopp och fika/mat
  • Tisdag: Drygt 9km paddling med kajak
  • Onsdag: En välbehövlig vilodag. 11 dagar med träning i sträck, vissa dagar med flera pass
  • Torsdag: 20km lätt cykling för att testa att min gamla racer funkar utomhus (normalt står den på trainern), promenad som uppvärmning/nedvarvning & däremellan funktionell styrketräning, 7 km löpning (tänkte jogga lite lätt men landade tydligen på 4:38 tempo på rundan)

Nu blir det återigen ett par dagar med förhoppningsvis rätt mycket träning – så länge kroppen är med och tycker att det är kul samt att vädret är med på noterna också. Hmm, har väl vart rätt mycket träning på sistone? Jo så är det ju, det är ju semester och då har man lite mer tid över… Så räkna med att det blir mycket träning genom hela semestern.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.